Skip to content

Hyödynnätkö työyhteisösi sisäistä potentiaalia  työnantajakuvan kehittämisessä?

Yrityksen työyhteisössä asuu valtava potentiaali asiakassuhteiden, kumppanisuhteiden ja koko liiketoiminnan sekä työnantajakuvan kehittämiseen. Mutta se pitää osata kaivaa esille.

Organisaatioissa keskustellaan runsaasti ulkoisesta markkinointiviestinnästä, ja sitä hoitaa usein sekä ulkoiset että sisäiset tiimit. Mikäli edes osa siitä energiasta keskitettäisiin työyhteisön sisäisen potentiaalin hyödyntämiseen työnantajakuvatyössä, saavutettaisiin vieläkin parempia tuloksia.

Usein ajatellaan, työnantajabrändi ja yrityksen asiakasbrändi ovat strategisesti erillisiä systeemejä, mutta ne ovat strategian tasolla toisistaan riippuvaisia. Jokainen organisaation toimija ja toiminto yksittäisestä ammattilaisesta kokonaisiin liiketoimintayksiköihin rakentaa omalla tavallaan organisaation brändiä. Kuinka merkittävästi ja mihin suuntaan, on tärkeä tunnistaa ja johtaa.

Kuinka suunnitelmallinen, systemaattinen ja johdettu työntekijäkokemuksesi kautta rakentuva ja ohjautuva brändin vahvistumisen vaikutus on, ei ole yksinkertainen kysymys. Se vaatii oman organisaation osallistamista asian selvittämiseen ja tutkimiseen, eikä pelkkä olettaminen tai muutaman hengen otoksen tarjoama näkemys ole koko totuus. Riippuen siitä, keneltä kysytään, hyvä voi olla oikeasti hyvä, todella hyvä, todella huono - tai jotain siltä väliltä. Tärkeintä on haluta ja uskaltaa kysyä, koska vain niin voidaan kasvattaa aitoa ymmärrystä ja muuttaa asioita. Onnistuakseen tämä vaatii yhteistyötä bisnekseltä, markkinoinnilta, HR:stä ja johtamisesta vastaavien kesken.

Organisaation sisäisen kokemuksen ja todellisuuden kehittämiseen ideoidut toimet ja investoinnit on olennaista peilata riittävän laajaan ja yksityiskohtaiseen ymmärrykseen. Tulkinnanvaraa on aina, mutta virhetulkintoja voidaan pienentää tekemällä organisaation sisäisen todellisuuden kartoitus tietyllä tavalla ja tietyin menetelmin. Yksi keino on Choicen asiakkaidensa kanssa yhdessä kehittämä sekä sisäistä työntekijäkokemusta että ulkoisia kilpailutekijöitä mittaava IEBI-tutkimus (Internal Employer Branding Index). Kerromme IEBI:stä tarkemmin kanavissamme kuluvan kesän aikana. 

Miten teidän organisaatiossa osallistetaan oman työyhteisön jäseniä työntekijäkokemuksen aktiiviseen kehittämiseen? Entä miten sisäistä ja ulkoista kehittämistä viedään synergisesti yhdessä eteenpäin? Miten arvioitte yrityksen työnantajabrändin vahvuutta sisäisestä näkökulmasta lyhyellä ja pitkällä aikavälillä?

 

Organisaatioissa on tärkeä muistaa, että työnantajaarvoa vahvistavia tai heikentäviä tekoja tapahtuu toki paitsi asiakas- ja myyntirajapinnassa ja ulkoisen markkinointiviestinnän kautta, mutta ennen kaikkea organisaation sisällä. Eri tiimit, henkilöstöryhmät, osastot, yksiköt, sisäiset vaikuttajaverkostot ja -kehittäjäyhteisöt tai vaikkapa henkilöstötapahtumat ja kahvipöytäkeskustelut rakentavat kukin tavallaan ja tasollaan organisaation sisäistä todellisuutta, ja peilautuvat lopulta myös ulkoiseen kokemukseen. Osaa vuorovaikutuksesta voidaan monitoroida ja analysoida, osaa ei koskaan. 

Riippuen keneltä kysytään ja miten, organisaation jäsenten sisäinen käsitys organisaation houkuttelevuudesta työnantajana voi olla hyvinkin erilainen, kuin mitä organisaation ulkoinen maine ja mielikuva on. Tärkeintä on silti kysyä, kuunnella ja ymmärtää, mitä oman työyhteisön jäsenet - sisäinen joukkovoima - haluaa ja yrittää kertoa. Nimenomaan yrityksen työyhteisössä asuu valtava potentiaali asiakassuhteiden, kumppanisuhteiden ja koko liiketoiminnan sekä työnantajakuvan kehittämiseen. Sisäisen työnantajakuvan ja kokemuksen ymmärtäminen, tutkiminen ja muovaaminen tuleekin olla kaikkien yhteinen asia.  

ISKU x Choice - Essi Salonen IEBI

Kaipaatko apua työnantajakuvan tai työnantajakuvalähtöisen rekrytoinnin kehittämiseen? Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella, ja tiimimme auttaa mielellään! 

Ota yhteyttä

Ville-Mikko Korkka

CEO

Tutustu