Skip to content
Postauspohjat (13)

Työntekijä­kokemus

Vahvojen työnantajabrändien ja onnistuneiden rekrytointien pohja asuu organisaation sisällä. Kun tiedät, mitä työntekijäsi ajattelevat organisaationne vahvuustekijöistä ja kehittämiskohteista, pystyt hyödyntämään tätä tietoa myös ulkoisen työnantajakuvan toteutuksissa.

Positiivinen työntekijäkokemus luo menestyviä yrityksiä ja hyvinvoivia osaajia - tutustua palveluihimme työntekijäkokemuksen vahvistamiseksi.

Työntekijäkokemus on tärkeä osa organisaation menestyksessä ja sitä voi ja pitää johtaa systemaattisesti. Työntekijäkokemuksen on tutkittu olevan yhteydessä organisaation tuottavuuteen, liikevaihtoon ja sitoutumiseen. Choice auttaa organisaatiotasi tunnistamaan työntekijäkokemuksenne vahvuudet ja heikkoudet. Tuemme työntekijäkokemuksen kehittämisessä ja henkilöstön sitoutumisessa.

Työntekijäkokemuskartoitus pk-yritykselle: 

Työntekijäkokemuskartoitus voidaan toteuttaa pelkkänä kyselynä tai kyselyn sekä kevyiden työpajojen yhdistelmänä. Molemmissa toteutustavoissa loppuraportin keskiössä ovat kehittämistoimenpiteet ja konkreettiset seuraavat vaiheet työntekijäkokemuksen kehittämiseksi. Kartoituksen kokonaisuus on vakioitu mutta siinä on myös asiakkaan tarpeen mukaan yksilöitäviä osia: 

  • Työntekijäkokemuskyselyn suunnittelu
  • Haluttaessa 1–3 osallistavaa työpajaa/tulosten purku osaajien kanssa
  • Kattava ja visuaalinen raportti kyselyn ja työpajan tuloksista
  • Työntekijäkokemuksen kehityssuunnitelma
  • Konkreettisia ideoita ja konsepteja itse työn aloittamiseksi

Työntekijäkokemuskartoituksen hinta on suhteessa organisaation kokoon sekä kartoituksen laajuuteen ollen 1200 - 2800 €. 

 

Internal Employer Brand Indeksi (IEBI) - sisäisen työnantajabrändin vahvuusmittaus:  

Internal Employee Brand Indeksi (IEBI) on tutkimus ja mittari, joka arvioi yrityksen työnantajabrändin vahvuutta sisäisestä näkökulmasta. IEBI perustuu 16 keskeiseen attribuuttiin, jotka kattavat laajasti työntekijäkokemuksen osa-alueita sekä ulkoisia kilpailutekijöitä. 

Mittarin avulla yritykset voivat ymmärtää paremmin työntekijöidensä tarpeita, odotuksia ja kokemuksia työpaikasta. Tulokset auttavat suunnittelemaan toimenpiteitä yrityksen kilpailukyvyn parantamiseksi, työnantajabrändin vahvistamiseksi ja työntekijöiden sitouttamiseksi.

Tutkimus suositellaan toistettavaksi vähintään kerran vuodessa.

 

Työntekijälähettiläsohjelma:

Työntekijälähettiläisyys tarkoittaa suunnitelmallista ja konkreettista sisäistä viestintä- ja vaikuttajaohjelmaa, johon kutsutaan oma henkilöstö vapaaehtoisesti mukaan. Oikein toteutettuna työntekijälähettiläisyys auttaa sekä myynnin, asiakaskokemuksen että työnantajakuvan kehittämisen kanssa. Se on tapa konseptoida oman henkilöstön ajatuksia, näkemyksiä ja asiantuntijuutta uskottavasti ja aidosti. Palvelu voi sisältää: 

  • Työntekijälähettiläsohjelman konseptointi: nimeäminen, ydinviestit, visuaalisuus, sisällöt ja teemat, esihenkilöiden koulutus ohjelman sisäiseen myyntiin
  • Sisällöntuotannon malli ja toteutustavan määrittelyn: mitä tuotetaan itse ja mitä kumppaneiden kanssa ja millaisella budjetilla?
  • Sisäisen viestinnän ja innostamisen mukaan työntekijälähettiläisyysohjelmaan
  • Työkaluja ja mallit sisällöntuotantoon ja -jakeluun - sisältötyöpajat ja -klinikat
  • Palautteen keräämisen ja vaikuttavuuden mittaamisen
  • Työyhteisövalmentajan sparrauksen alusta loppuun 

 

Perehdytyksen muotoilu

Työntekijäkokemuksen muodostuminen alkaa jo ennen hakemuksen lähettämistä. Osaajat muodostavat organisaatiostasi ensivaikutelman jo hakuvaiheessa, mutta tärkeimmät askeleet otetaan ensimmäisinä viikkoina. Autamme asiakkaita muotoilemaan perehdytyksen sisällöt sekä formaatit ja koulutamme esihenkilönne perehdyttämisen prosessiin. Palvelu voi sisältää:

  • Esihenkilöille ja/tai HR:lle suunnattuja perehdytyskoulutuksia
  • Perehdytyksen polun muotoilua
  • Perehdytykseen tarvittavia materiaaleja
  • Työkaluja perehdytyksen onnistumisen mittaamiseen
  • Perehdytyksen kontaktipisteiden määrittelyä

 

Kaipaatko apua työntekijäkokemuksen kehittämisessä?