21.06.2024
Työyhteisön viestinnän kehittäminen alkaa nykytilan kartoituksesta
Työyhteisöviestinnän nykytilan kartoitus on tärkeä osa toimivaa ja avointa työyhteisöä.
Työyhteisöviestinnän nykytilan kartoitus on tärkeä osa toimivaa ja avointa työyhteisöä ja se on yksi osa myös Choicen kehittämää Internal Employer Branding Index -analyysia. Työyhteisön nykytilan kartoitus voidaan toteuttaa irrallisena kokonaisuutena ilman IEB-kyselyä.
Työyhteisön viestinnän nykytilan kartoitus on mainio pohjana työntekijäkokemuksen kehittämiselle 🤝
Alta löydät konkreettisen listauksen työyhteisöviestinnän nykytilan kartoituksen tärkeimmistä vaiheista.
Tavoitteiden määrittely: Miksi kartoitus tehdään? Mitä tietoja siitä halutaan saada ja mihin tätä ymmärrystä halutaan käyttää?Konkreettiset tavoitteet auttavat suunnittelemaan kartoituksen sisällön ja menetelmät.
Kohderyhmän määrittely: Keitä kartoitus koskee? Onko kyse koko henkilöstöstä vai tietystä osastosta tai tiimistä? Choicen IEB-indeksi on aina täysin anonyymi.
Menetelmien valinta: Miten tietoja kerätään? Esimerkkejä menetelmistä ovat mm. kyselyt, haastattelut, osallistavat ryhmäkeskustelut ja havainnointi. Myös luovempia menetelmiä käytetään toisinaan.
Kyselyiden ja haastattelujen suunnittelu: Kysymysten tulee olla selkeitä, ymmärrettäviä ja tavoitteiden mukaisia.
Tiedottaminen: Henkilöstölle kerrotaan kartoituksen tarkoituksesta, aikataulusta ja siitä, miten tuloksia käytetään.Vastausprosenttiin vaikuttaa kyselyn tarkoituksen ymmärtäminen sekä tulosten avoin kommentointi ja jakaminen johdon tasolta.
Tietojen kerääminen: Kyselyt toteutetaan ja haastattelut pidetään sovitun mukaisesti. Projektin edistymisestä on tärkeää viestiä säännöllisesti.
Tietojen analysointi: Kerätyt tiedot analysoidaan ja niistä etsitään vahvuudet ja kehityskohteet.
Tulosten raportointi: Tulokset esitetään selkeästi ja ymmärrettävästi. Choicella esitystapa on aina visuaalisoitu. Tulokset voidaan toteuttaa joko asiakkaan omaan pohjaan tai Choicen raporttipohjaan.
Kehitystoimenpiteiden suunnittelu: Tulosten perusteella suunnitellaan ja priorisoidaan konkreettiset toimenpiteet viestinnän kehittämiseksi.
Seuranta: Toimenpiteiden vaikutusta seurataan ja varmistetaan, että viestintä kehittyy valittuun suuntaan. Choicen auttaa asiakkaitaan läpi prosessin vahvalla kokemuksellaan.
Nämä vaiheet auttavat luomaan kokonaisvaltaisen kuvan työyhteisöviestinnän nykytilasta ja antavat pohjan sen kehittämiselle.
Haluatko sparrata Choicen tiimin kanssa työyhteisön kehittämisestä viestinnän näkökulmasta? Autamme mielellämme. Päivi Lehtonen (Yhteisöpedagogi AMK, työyhteisön kehittäjä) sparraa mielellään kanssasi aiheesta sitoumuksetta.
👉👉 Varaa tapaaminen suoraan kalenterista täältä!