02.02.2025

Energia-alan yhtiö HögforsGST:ssa työntekijöiden kokemus on tärkeä
Energia-alan toimijan vetovoima- ja pitovoimatekijät kirkastettiin ja muotoiltiin viestittäviksi. Työnantajakuvatyö tuki aidosti rekrytointien onnistumista.
Työntekijöiden ääni Employer Branding -strategian keskiössä
HögforsGST Oy on suomalainen, korkeatasoisten lämmitys- ja jäähdytysratkaisujen valmistukseen, myyntiin ja markkinointiin erikoistunut yritys. Heidän strategiassa oli tunnistettu kriittisiä profiileja rekrytointiin liittyen, ja seuraavan kahden vuoden aikana kasvua tukemaan tarvittiin noin 10 uutta asiantuntijaa. Onnistuakseen tulevissa rekrytoinnissa, asiakkaamme päätti aloittaa panostukset työnantajakuvan kehittämiseen haluttujen kohderyhmien keskuudessa - sisältä ulospäin. Yhteinen tavoitteemme oli ensin selvittää HögforsGST:n aidot vetovoima- ja erottautumistekijät, jonka ne viestittiin systemaattisesti ulospäin rekrytointien yhteydessä.
Eteneminen ja prosessi
Choice lähti kartoittamaan HögforsGST:n vetovoimatekijöitä laatimalla online-tutkimuksen yrityksen henkilöstölle. Kyselyssä tiedusteltiin, miksi he valitsevat työskentelyn HögforsGST:llä, mihin he ovat yrityksessä erityisen tyytyväisiä työantajassaan sekä mikä erottaa HögforsGST:n muista yrityksistä työnantajana. Kyselyn datassa nousi paljon positiivisia vastauksia.
Seuraavaksi lähdimme lajittamaan näistä olennaisia ja kriittisiä tekijöitä sekä iteroimme saatuja vastauksia työpajassa yhdessä henkilöstön kanssa. Keskustelimme Choicen tiimin fasilitoimana muun muassa siitä, mitkä tekijöistä ovat osaajakohderyhmissämme erityisen kiinnostavia – ja miksi. Näin syntyi kattava, jaettu ymmärrys.
Yhteistyö Choicen kanssa oli mutkatonta ja joustavaa. Kysely oli hyvin koostettu ja laadukas, ja prosessi eteni koko ajan hyvin, emmekä joutuneet missään välissä odottelemaan seuraavaa vaihetta. Projekti meni maaliin alusta loppuun saakka saumattomasti.
- HögforsGST, markkinointipäällikkö

Lopputulokset
Choice kokosi HögforsGST:lle yhteenvedon kyselyn ja workshopin tuloksista sekä loppudokumentin, joka sanoitti asiakkaan vetovoima- ja erottautumistekijät. Loppudokumenttiin kirjattiin muun muassa yrityksessä etenemismahdollisuudet, ylpeys omasta työstä, tuotteista ja tuotekehityksestä sekä oman työn merkityksellisyys.
Vetovoima- ja erottautumistekijöistä muotoiltiin kärkiviestit, joita voidaan hyödyntää kaikissa asiakkaan työnantajakuvasisällöissä, kuten urasivuilla ja rekrytointi-ilmoitusten teksteissä. Lisäksi Choice laati asiakkaalle työnantajakuvasuunnitelman, jossa oli ehdotukset konkreettisista askelista osaajakohderyhmien tavoittamiseen ja tärkeiden viestien välittämiseen heille.
Projekti antoi meille kattavan kuvan, mikä on henkilöstöllemme tärkeää ja miksi. Saimme konkreettisia esimerkkejä siitä, mitä he arvostavat meissä niin työnantajana. Näitä esimerkkejä olemme pystyneet tuomaan esille urasivujemme sisällöissä ja mainonnassa. Lisäksi olemme saaneet kyselyn koonnista dataa brändistrategiamme työstämiseksi. Henkilöstön ääni on tärkeä ja heidän tulee pystyä allekirjoittamaan brändin ydin!
- HögforsGST, johtoryhmän jäsen
👇 Haluatko, että henkilöstösi osallistuu työnantajalupauksenne määrittelyyn, mikä kasvattaa yleensä intoa myös työnantajakuvatyön toteutuksiin? Varaa tapaaminen asiantuntijamme kanssa, ja mietitään, miten voisimme olla avuksi!