Ovatko kollegasi tai tiimiläisesi lomalla ja sinulla ihan pieni hetki aikaa? Tiimimme kokosi muutaman konkreettisen vinkin, miten otat etumatkaa syksyn rekrytointeihin vain vähän aikaa vievillä EB-toimilla.
6 kesää sopivaa EB-vinkkiä 🤝
- Kesätyöntekijät ja kausiapulaiset mukaan toteuttamaan ja / tai julkaisemaan sisältöjä
Onko teillä kesätyöntekijöitä tai kausiapua töissä? Tarjoa heille hieman sparrausta ja koulutusta EB-sisältöjen ylläpitoon ja/tai sisältöjen julkaisuun yrityksenne tone of voice:a kunnioittaen! Kesätyöntekijöillä riittää kokemuksia ja ajatuksia jaettavaksi, ja ne kannattaa fasilitoida ja hyötykäyttää esimerkiksi sisältöinä. Tarjoudu tsekkaamaan some-päivitykset tai hyödynnä kokenutta some- ja sisältötiimiämme tunti viikossa ennen julkaisua, niin saatte lisäsisältöjä jakeluun. Josset voi vastuuttaa ulkoista tekemistä kesäavulla, anna heidän jakaa kokemuksiaan sisäisissä yhteisöissänne. Vastuutehtävistä jää kiva fiilis. Jos teillä on mahdollisuus toteuttaa kesätyöntekijöille sisäinen vaikuttajaohjelma, vielä ehdit hyvin ennen syksyä. Olemme toteuttaneet yksittäisiä ja kokonaisten tiimien kesätyöhakuja osallistaen henkilöstöä mukaan suunnitteluun ja toteutuksiin. Tulokset ovat olleet mainioita, joten kannattaa kokeilla!
- Valjasta firman kesäjuhlat EB-sisällöiksi
Varmista, että otat kaiken hyödyn irti kesäpäivistä ja henkilöstöjuhlistasi tuottamalla niistä sisältöjä EB-työtä varten. Buukkaa valo- ja videokuvaaja mukaan tapahtumaasi, ja määrittele jo ennalta, millaista sisältöä ja mihin käyttötarkoituksiin haluat tallentaa tapahtumastasi. Näin varmistatte, että saatte investoinnistanne kaiken hyödyn irti ja mahdollisimman paljon laadukasta kuvaa ja videota EB-tarpeita varten. Autamme mielellämme sisällöntuotannon suunnittelussa ja kauttamme saat myös kokeneen tuotantotiimin valokuvaajia-, videokuvaajia. Briiffaamme tuotannon ja projektipäällikkö-tuottajamme varmistaa kuvauspäivän järjestelyt ja sujuvuuden. Olemme toteuttaneet lukuisia työnantajabrändikuvauksia mm. Sector Alarmille, Talenomille ja Coherentille saaden kiitosta sekä tehokkuudesta että itse kuvaustilanteen ohjaamisesta ja jännityksen laskemisesta.
- Älä unohda päivittää tai luoda kuvapankkiasi, kun aurinko paistaa ja kesä on kauneimmillaan
Muista täydentää nykyistä kuvapankkiasi sesonkikuvilla, kun aurinko paistaa ja puissa on lehdet. Kesä on mainio hetki kuvata myös uusia konseptikuvia! Laiturimaisemat, pellot, metsät, sininen taivas ja meri näyttävät parhaat puolensa kesällä, ja Suomen kesä on valitettavan lyhyt. Muista, että myös loppuvuoden työnantajabrändiin liittyvät kuvaukset kannattaa suunnitella ajoissa. Kun haluat kuviisi vihreitä lehtiä, kesäistä auringonvaloa ja puiden vihreää hehkua, sen aika on heinä-elokuussa. Suunnittelemme ja toteutamme EB-brändikäyttöön sopivat tuotannot jopa vain päivissä riippuen siitä, onko teillä jo brändiohjeisto ja kuvakonsepti olemassa vai tehdäänkö määrittely ennen tuotannon aloitusta. Kattava verkostomme tarjoaa ammattilaiset koko Suomeen ja myös rajojen ulkopuolelle.
- Tuota uratarinat, my dayt, henkilöstöhaastattelut ja muut EB-tekstit kesäkaudella
Vaikka kesällä on käynnissä lomatuurauksia ja aika saattaa olla tiukilla, ovat useat asiakkaat ja omat tiimiläiset lomilla, ja kalenterissa saattaakin olla aikaa! Hyödynnä "väljät" kesäkalenterista, ja buukkaa tiimimme suunnittelemaan ja tuottamaan sisältöjä esimerkiksi haastattelemalla henkilöstöä. Samalla otetaan tietenkin näppärästi kuvituskuvat ja postauskuvat sisältöjen markkinointiin somessa, uutiskirjeissä ja sisäisissä kanavissa. Jos teillä ei vielä ole sisältökonseptia tai sisältöformaatteja valittuna, autamme ensin niiden kanssa.
- Valmistele syksyn rekrytoinnit jo kesäkaudella
Onko suunnitelmissa avata uusia hakuja heti kesälomien jälkeen? Niin aikoo tehdä moni muukin! Perinteisesti lomien jälkeinen aika on näkynyt työmarkkinoilla liikenteen vilkastumisena, ja osaajia etsivät myös monet muut. Ota askel etumatkaa, ja tilaa profiilimäärittely sekä työpaikkailmoituksen laadun tarkistus ja/tai ilmoituksen uudelleen kirjoitus Choicen tiimiltä jo heinäkuulle. Kun valmistelet rekrytointitoimet heinäkuussa, haku on helppo avata vaikka heti elokuussa. Auditoimme ja kirjoitamme hakijalähtöisesti suunnitellun työpaikkailmoituspohjan, jossa ratsastetaan juuri teidän yrityksenne vetovoima -ja erottumistekijöillä sekä tone of voicella, jopa vain päivässä briiffin saatuamme.
- Mitäpä jos korvaisit perinteisen henkilöstötutkimuksen Choicen sisäistä työntekijäkokemusta mittaavalla ja analysoivalla IEBI:llä?
IEBI, eli Internal Employer Branding Index, on tutkimuksena huomattavasti laajempi kuin perinteinen työtyytyväisyystutkimus, sillä se kuvaa sisäistä työntekijäkokemusta huomattavasti laajemmin kuin työtyytyväisyyden näkökulmasta. IEBI:ssä on 16 globaalisti tunnistettua työntekijäkokemuksen attribuuttia, kuten esimerkiksi diversiteetti, vastuullisuus, maine, työn merkityksellisyys, innovaatioherkkyys ja teknologiat. Oman yksisarvisuuden sanoittaminen ei ole helppoa, mutta IEBI:stä saatu, tutkittu konkretia tarjoaa siihen mainiot lähtökohdat.
Kaikista tärkeintä on toimia ja kokeilla rohkeasti! Kaikkea et voi ennakoida, mutta ainakaan mahdollisuuksia ei kannata missata. Kausityöntekijät tekevät kokemuksemme mukaan mielellään sisältöjä ja somea, koska siinä pääsee oppimaan uutta ja saa myös kokemusta tulevaa varten! Vastuutehtävät kiehtovat!