Blogi

Miksi työntekijöitä kannattaa osallistaa työnantajakuvatyöhön?

Kirjoittanut Päivi Lehtonen | Jun 29, 2024 6:28:18 AM

Työntekijöiden osallistaminen organisaation työnantajabrändityöhön on win-win-tilanne, jota tulee mieluummin edistää kuin hankaloittaa. Osallisuuden kokemus on tutkitusti tärkeä työyhteisöön ja työnantajaan kiinnittävä tekijä, joten kyse ei ole pelkästä brändinrakentamisesta. 

Miksi työntekijöitä kannattaa osallistaa työnantajakuvatyöhön?  🤝


Työntekijöiden osallistaminen organisaation työnantajabrändin kehittämiseen on win-win-tilanne sekä yritykselle että työntekijöille. Jaettu ja osallistava työnantajakuvatyö houkuttelee parhaita osaajia, parantaa työntekijöiden sitoutumista ja vahvistaa yrityksen kilpailukykyä markkinoilla. Työnantajakuvatyö voidaan nähdään organisaation kulttuurisena tukijalkana, kun niin on päätetty ja sen eteen tehdään myös toimia. 

Kun työntekijät kokevat olevansa arvostettuja, kuultuja ja aktiivisia toimijoita, heidän tyytyväisyytensä ja sitoutumisensa kasvaa. Joistain tulee myös yrityksen suosittelijoita, eli työntekijälähettiläitä. Olemme toteuttaneet useille asiakkaillamme organisaatioon myös systemaattisesti toimivan ja selkeästi vastuutetun sisäisen vaikuttajaohjelman, joka varmistaa, että organisaatiolle syntyy arvokas äänitorvi myös omien työntekijöiden viestintäkanavista. Ylipäänsä, arvostuksen ja vaikuttamisen tunne nostaa työmotivaatiota, parantaa sitoutumista ja luo positiivista ilmapiiriä työyhteisöön. Kysymys voisi pikemminkin kuulua: miksi et osallistaisi työntekijöitäsi työnkuvatyöhösi? Pureudumme syihin seuraavaksi.

Miksi osallistaminen työnantajakuvatyöhön on haastavaa?

Yksi Choicen ammattilaisista tutki osallistavia menetelmiä strategisen työnantajakuvatyön prosessissa vuonna 2023 julkaistussa opinnäytetyössään päätyen kolmeen keskeiseen johtopäätökseen, miksi osallistaminen ontuu. Näitä havaintoja tukee kuuden vuoden toimihistoriamme aikana kerätty ymmärrys yli 100 asiakkaan kanssa toimimisesta. Ne organisaatiot, jotka ovat onnistuneet rakentamaan työnantajakuvaansa osallistavin keinoin, ovat onnistuneet taklaamaan kuudenlaisia haasteita ja ennakkoluuloja sekä rakentamaan aidosti osallisuutta tukevan kulttuurin ajan saatossa. Mitä haasteet sitten olivat? 

  1. Ennakkoluulo siitä, ettei työntekijöillä ole aikaa eikä halua osallistua työnantajakuvatyöhön. 
  2. Oletus, ettei työntekijöillä ei ole osaamista työnantajakuvatyöhön. 
  3. Organisaatiossa ei ole selkeää käsitystä siitä, mikä työ ja millainen ajankäyttö on varsinaisesti työnantajakuvatyötä ja mikä päivittäisjohtamista.
  4. Strategista työnantajakuvan kehittämistätyötä ei johdettu systemaattisesti ylimmän johdon tasolta, jolloin työnantajakuvaprosessin toteuttaminen on haastavaa myös ruohonjuuritasolla. 
  5. Organisaatioissa ei ole riittävästi kokemusta ja syväosaamista osallistavien menetelmien ja työkalujen käytöstä (esimerkiksi fasilitoinnista, tiimiyttämisestä, datan keräämisestä ja analyysista) ja siksi niitä työkaluja ei myöskään aktiivisesti hyödynnetty.
  6. Osallistamista ei nähdä arvokkaana ja tuottavana tapana toteuttaa työnantajakuvatyötä, vaan se rinnastetaan "yhteisiin hassutteluhetkiin henkilöstöpäivässä" tai se nähdään kapeasti esimerkiksi omien työntekijöiden nostamisena uratarinoihin tähdiksi. 

Mikäli et vielä tiedä, miten aloittaisit osallistavan työnantajakuvatyön, yksi helpommista keinoista on toteuttaa organisaatiossa tutkimus, missä henkilöstön ääni ja ajatukset tulevat kuulluksi, ja jonka tulosten käsittelyyn ja jatkotoimenpiteisiin liitetään Choicen fasilitoima valmennus- ja suunnitteluprosessi. 

Lu lisää Choicen kehittämästä ja suojaamasta Internal Employer Branding Index -kartoitus ja tutkimus, jota asiakkaamme ovat käyttäneet osallistavan työnantajakuvatyön starttaamiseksi sekä vaikuttavuuden analyysiin.