Skip to content

IEB-palvelupolku osallistaa henkilöstön työnantajakuvan kehittämistyöhön

Työntekijöiden osallistaminen yrityksen työnantajabrändityöhön on win-win-tilanne organisaatiolle ja työntekijöille. Lue linkit osallistamiseen.

Työntekijöiden osallistaminen organisaation työnantajabrändityöhön on win-win-tilanne. Mutta miten ihmeessä se tapahtuu, kun työntekijöitä on satoja tai tuhansia? Choicen palveluista IEB-indeksi vastaa suoraan tähän tarpeeseen! 

Miksi työntekijöitä kannattaa osallistaa työnantajakuvatyöhön?  🤝


Ennen kuin hypätään itse osallistamisen keinoihin, avaamme hieman, miksi työntekijöiden osallistaminen organisaation työnantajabrändityöhön on tärkeää. Avoin ja osallistava työnantajakuvatyö parantaa työntekijöiden sitoutumista ja vahvistaa yrityksen kilpailukykyä. Kukapa ei olisi kiinnostunut asioista, jotka vaikuttavat omaan työhön ja työarkeen? Valitettavan usein osallistuminen jää vuosittaiseen henkilöstökyselyyn vastaamiseen, joka ei taas anna syvällistä tietoa työntekijöiden kokemuksesta ja ajatuksista organisaatiosta työnantajana.  Työtyytyväisyys muodostaa on vain yksi pieni osa sisäisen työnantajabrändin vahvuusmittareista. Toisena metodina ovat henkilöstölle järjestelyt työpajat, jotka puolestaan haukkaavat useita tunteja muutenkin kiireisestä arjesta, ja toisinaan konkreettiset lopputulokset jäävät kehityssuunnitelman taholle esityskalvoihin. 

Jotta sisäisestä työntekijäkokemuksesta päästäisiin siirtymään systemaattisesti ja konkreettisesti myös ulkoiseen työnantajabrändiin, kehitimme IEB-indeksi -konseptin. IEB-indeksi varmistaa, että johtajat ja esihenkilöt ovat samalla kartalla, miksi panostuksia tehdään ja miten ne liittyvät ihan jokaisen työntekijän arkeen. IEB-kyselyssä organisaation sisäisiä vahvuustekijöitä ja kehityskohteita analysoidaan kattavasti 16 keskeisen attribuutin kautta. Uusimpia laajennuksia ovat fokuskulttuuri ja johtaminen / esihenkilötyö.

IEB-raportissa kiteytämme aidot vetovoima- ja pitovoimatekijät sekä tunnistamme myös keskeiset muutostekijät. Käymme raportin yritysjohdon ja työntekijöide kanssa huolellisesti läpi, minkä jälkeen fasilitoimme myös konkreettiset toimenpiteet kehityksen ja muutoksen jalkauttamiseksi. Toimenpiteet ovat tyypillisesti yhdistelmä valmennusta, koulutusta, toiminnallisia harjoituksia sekä konsultointia. Samalla organisaatiolle voidaan toteuttaa oma työntekijälähettiläsohjelma tai osia siitä! IEB suositellaan toistettavaksi vuosittain organisaatiossa, mikä varmistaa, että organisaatiossa pystytään osoittamaan myös konkreettiset kehityskohteet sekä numeeriset trendit. 

Miksi osallistaminen työnantajakuvatyöhön voi olla haastavaa?

Yksi Choicen perustajista, Päivi Lehtonen, tutki Yhteisöpedagogi AMK (työyhteisön kehittäjä) -tutkinnon lopputyössään osallistavia menetelmien arvoa strategisen työnantajakuvatyön kontekstissä. Vuonna 2023 julkaistussa opinnäytetyössään hän päätyi kolmeen keskeiseen johtopäätökseen, miksi osallistaminen valitettavan usein on puutteellista ja koetaan vaikeaksi, vaikka sen tärkeys ymmärretäänkin. Ne organisaatiot, jotka ovat onnistuneet rakentamaan osallistavan työnantajakuvan kehittämisen kulttuurin, ovat onnistuneet taklaamaan kuudenlaisia haasteita: 

  1. Ennakkoluulot siitä, ettei työntekijöillä ole aikaa eikä halua osallistua työnantajakuvatyöhön. 
  2. Oletus, ettei työntekijöillä olisi osaamista kehittää työnantajakuvaa. 
  3. Organisaatiossa on ollut epäselvää, miten työnantajakuvan kehittämiseen voidaan käyttää työntekijöiden aikaa
  4. Strategista työnantajakuvan kehittämistätyötä ei johdettu kokonaisuudessaan ylimmän johdon tasolta, jolloin työnantajakuvan kehittäminen ja käytännön toimien toteuttaminen on osoittautunut haastavaksi myös yksittäisten johtajien tai HR-johtajan osalta. 
  5. Organisaatioissa ei ole riittävästi kokemusta ja syväosaamista osallistavien menetelmien ja työkalujen käytöstä kuten esimerkiksi fasilitoinnista, tiimiyttämisestä, yhteisöön liittyvän datan keräämisestä ja analyysistä. 
  6. Osallistamista ei ole nähty tuottavana tapana toteuttaa työnantajakuvan kehittämistyötä, koska tuloksia ei ole saatu välittömästi tai tuloksia on ollut haastava mitata lyhyellä aikajänteellä. 

Mikäli et vielä tiedä, miten aloittaisit työntekijöiden osallistamisen työnantajakuvan kehittämiseen, on IEB-indeksi looginen ja konkreettinen palvelupolku! Lue lisää Choicen kehittämästä Internal Employer Branding Index -palvelupolusta ja varaa aikaa asiantuntijaltamme, niin kerromme mielellämme tarkemmin asiakkaidemme havainnoista ja kokemuksista. 

Siirry IEB-indeksiin: https://www.choicehr.fi/työnantajabrändin-vetovoima

 

 

 

Ota yhteyttä