Blogi

Vinkit onnistuneeseen kesätyöntekijärekryyn

Kirjoittanut miira | Dec 7, 2021 1:44:54 PM

Työstääkö tiimisi tällä hetkellä kesätyöhakua? Takkuaako kesätyöhaut? Tässä Choicen vinkit onnistuneeseen kesätyöntekijöiden rekrytointiin ja sitouttamiseen! 

 

Kesätyöntekijöitä rekryttäessä on erittäin tärkeää panostaa laadukkaaseen hakijakokemukseen ja vastuulliseen rekrytointiprosessiin. Kesätyöntekijät ovat äärettömän tärkeitä yrityksellenne myös tulevaisuutta ajatellen, sillä he ovat tulevia ammattilaisia, jotka joskus etsivät vakituista työpaikkaa. Onnistuneella kesätyöntekijöiden rekrytoinnilla jätät nuorille positiivisen mielikuvan yrityksestäsi, jolloin he tulevaisuudessa muistavat myönteisen fiiliksen yritystänne kohtaan ja hakevat todennäköisemmin teille töihin. Tarjoamalla nuorille mukavan ja laadukkaan työkokemuksen, joka saattaa olla heidän ensimmäinen kosketuksensa työelämään, kannustat heitä työntekoon ja autat heitä pääsemään alkuun työurallansa. 

 

Perusasiat kuntoon – tarkista nämä

  1. Kesätyöntekijärekrytointia aloittaessanne varmista heti aluksi, että yrityksellänne on perusasiat kunnossa. Tee työpaikkailmoituksestanne mahdollisimman selkeä ja helposti lähestyttävä. Ota huomioon, että monet kesätyöntekijät hakevat ensimmäistä työpaikkaansa, joten ilmoituksen tulee olla yksinkertaisesti ja informatiivinen. Kerro ilmoituksessanne mitä odotatte hakemukselta, esimerksi “Hakemuksessa odotamme näkevämme X ja Y asioita..”, jolloin ensimmäisiä kertoja hakevan on helpompi tunnistaa juuri ne asiat, joista hänen toivotaan kertovan hakemuksessaan. Kerro myös miten prosessi etenee, montako vaihetta prosessi sisältää ja milloin hakijoille ilmoitetaan etenemisestä. Tämä sitouttaa hakijoita, etenkin sellaisia keillä on monta hakuprosessia käynnissä samanaikaisesti, jolloin he voivat tehdä päätöksiä myös muiden paikkojen suhteen. Yllä mainittujen lisäksi, tee myös hakemisesta mahdollisimman vaivatonta ja nopeaa. Pitkien hakulomakkeiden täyttäminen on hakijalle työlästä ja aikaa vievää. Kysy hakulomakkeessa vain aidosti haun kannalta välttämättömät asiat.
  2. Miellyttävän haastattelukokemuksen merkitystä on hyvä korostaa erityisesti kesätyöntekijöitä rekrytoitaessa. Haastattelu on monelle nuorelle uusi ja  jännittävä tilanne, joten mieti millaisen kuvan haluat heille yrityksestänne antaa. Tässä on oiva mahdollisuus luoda nuorelle positiivinen kuva yrityksestänne ja työelämästä ylipäätään, lempeän, ymmärtävän ja keskustelevan haastattelun kautta. Tee haastattelutilanteesta mahdollisimman mukava ja keskustele nuoren kanssa lempeästi tarjoten myös hänelle mahdollisuuksia saada lisätietoja sekä kysellä. 
  3. Huomioi myös haastattelujen ulkopuolelle jääneet hakijat. Ei kiitos – viestinnällä on älyttömän suuri merkitys kesätyöntekijöiden rekrytointiprosessissa, sillä nämä kyseistä kesätyöpaikkaa hakeneet nuoret ovat todennäköisesti tulevaisuudessa potentiaalisia ammattilaisianne, paitsi jos Ei kiitos- viestit ovat unohdettu kokonaan lähettää tai asia on ilmaistu töykeästi. Kannattaa pohtia tarkkaan, millaisen kuvan haluaa antaa tuleville osaajille, sillä huonot kokemukset nuorena muistuvat mieleen vielä vuosienkin päästä uutta vakituista työpaikkaa etsiville ammattilaisille.
  4. Panosta laadukkaaseen perehdytykseen ja ohjaa proaktiivisesti kesätyöntekijää tunnistamaan mitä häneltä odotetaan. Hyvällä perehdytyksellä on suuri merkitys työntekijän työssä viihtymiseen, työturvallisuuteen, työn sujuvuuteen sekä mielekkyyteen. Tee myös selväksi, että keneltä tahansa voi ja pitää kysyä matalalla kynnyksellä asioista, jotta kesätyöntekijän ei tarvitse pohtia, uskaltaako hän kysyä jostakin vai ei. Kohtele kesätyöntekijöitä yhdenvertaisesti. Kesätyöntekijät ansaitsevat täysin samanlaisen kohtelun kuin muutkin työntekijänne.
On tärkeää varmistaa nuorelle paras mahdollinen startti, tuki ja ohjaus koko kesätyön ajan.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Sanonta “Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” pätee myös kesätyöntekijöiden rekrytoinneissa. Mitä huolellisemmin kesätyöntekijöiden rekrytointi on suunniteltu, sitä onnistuneempi on myös toteutus. Suunnittele jokainen rekrytointiprosessin vaihe tarkasti ja huolehdi tiiviistä yhteistyöstä markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja tulevan esihenkilön välillä. Pohdi muun muassa miten prosessi etenee ja milloin etenemisestä ilmoitetaan hakijoille, kuka vastaa mistäkin, mitä hakijalta odotetaan ja kuinka paljon aikaa prosessin toteuttaminen vaatii?

Yhtä tärkeää on myös suunnitella mitä tapahtuu, kun kesätyöntekijä on palkattu ja ensimmäinen työpäivä koittaa. On tärkeää varmistaa nuorelle paras mahdollinen startti, tuki ja ohjaus koko kesätyön ajan. Mieti myös, miten tuleva kesätyöntekijä integroituu osaksi työyhteisöä, keneltä hän pyytää apua esihenkilönsä mahdollisen kesäloman ajan sekä kuka perehdyttää hänet työyhteisön kulttuuriin ja “hiljaisiin” toimintatapoihin. Lisäksi kannattaa myös miettiä jo etukäteen, voisiko hakijoille, keitä ei valittu kyseiseen pestiin, olla tarjolla muita työmahdollisuuksia, kuten osa-aika työtä tai mahdollisuus opinnäytetyön kirjoittamiseen kanssanne. Muiden vaihtoehtojen tarjoaminen hyödyttää niin teitä kuin hakijoitakin.

Hyödynnä sosiaalisen median potentiaali

Mikä olisikaan parempi tapa houkutella kesätyöntekijöitä kuin hyödyntää sosiaalisen median potentiaali? Nuoret viettävät yhä enemmän aikaa sosiaalisessa mediassa ja siksi heidät tavoittaa sieltä helposti. Sosiaalinen media tarjoaa kattavasti erilaisia mahdollisuuksia yrityksille sitouttaa ja houkutella kesätyöntekijöitä. Miltä kuulostaisi Q&A, jossa hakijat voisivat lähettää kysymyksiä kyseiseen kesätyöhön liittyen  aikaisemmille kesätyöntekijöille tai Instalivet, joissa kesätyön avainhenkilöt ja hakijat voisivat olla reaaliajassa vuorovaikutuksessa toistensa kanssa? Voisiko vaikka Tiktokissa tai Instagramissa postata hauskan videon tulevista työkavereista tai tehdä “sneak peekin” millaisen tervetulaislahjan tehtävään valittu työntekijä saa? Myös erilaiset kampanjat ja haasteet ovat hyvä keino aktivoida potentiaalisia hakijoita. Tärkeää sosiaalista mediaa hyödyntäessä on valita relevantit kanavat, joista kohderyhmän tavoittaa sekä muistaa ettei ihmeitä tapahdu yhdessä yössä. Mielikuvan luominen on pitkäjänteistä työtä, joka kantaa hedelmää vasta tulevaisuudessa. 

Livetapaamisten vähentyessä, sosiaalisessa mediassa näkyminen on huikea tapa ottaa menetetyt livetapaamiset takaisin. Hyvin pienelläkin panostuksella saat jo tuotettua laadukasta ja hakijoita kiinnostavaa sisältöä. Opastusvideot CV:n ja hakemuksen tekemisestä tai kuvat tulevasta tiimistä ja työtehtävistä voivat hyvinkin kiinnostaa potentiaalisia hakijoita ja herättää huomion myös niiden keskuudessa, jotka eivät yrityksestänne tai sen työmahdollisuuksista vielä tienneet. 

 

Mielikuvan luominen on pitkäjänteistä työtä, joka kantaa hedelmää vasta tulevaisuudessa. 

 

Koska kesätyöntekijät saattavat tehdä CV:n elämänsä ensimmäistä kertaa, voi rennosti toteutetulla opastusvideolla auttaa nuorta löytämään unelmiensa kesätyön. Entä voisiko somessa antaa lisätietoa hakemisesta ja prosessin vaiheista? Hakijoiden ajan tasalla pitäminen on ensiarvoisen tärkeää ja siksi tässäkin kannattaa hyödyntää somen voimaa. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että sosiaalisen median kanavat eivät saa olla ainoita tiedotusvälineitä, vaan niiden lisäksi täytyy muistaa myös perinteisemmät kanavat, kuten yrityksen verkko- ja urasivut. 

 

Panosta näkyvyyteen

Kesätyö herättää keskustelua, joten näkyvyyteen kannattaa panostaa, jos haluaa päästä kesätyötä etsivien tietoisuuteen. Rekrytointi on muuttunut moderniin suuntaan, jossa pelkkä “ilmoita ja odota”- malli ei enää riitä vaan tarvitaan aktiivista työnantajamarkkinointia ilmoituksen tueksi. Tämä pätee yhtälailla myös kesätyöntekijöitä rekrytoitaessa. 

Satsaa aktiiviseen viestintään ja tuota potentiaalisille hakijoille suunnattua sisältöä, esimerkiksi sosiaalisen median avulla. Näkyvyys ei tarkoita pelkkiä verkkosivuja ja työpaikkailmoituksia, vaan yrityksen täytyy olla näkyvä siellä, missä kohderyhmä on – ja hyvin usein se löytyy esimerkiksi sosiaalisesta mediasta. Myös urasivuilla tuotetut blogit ja uratarinat sekä niistä tehdyt julkaisut vaikkapa LinkedInissä tai Instagramissa lisäävät yrityksen näkyvyyttä. Kannattaa myös miettiä, voisiko erilaiset tapahtumat, kuten rekrymessut, kouluissa järjestettävät yritysesittelyt sekä nykyään myös virtuaalitapahtumat olla oiva keino tuoda yritystänne esille kohderyhmän keskuudessa. Mitä useammassa kosketuspisteessä potentiaalinen hakija teidät kohtaa, sen paremmin jäätte hänen mieleensä. Kannattaa siis systemaattisesti parantaa näkyvyyttä monin eri tavoin ja mitä aktiivisemmin sen parempi. On myös hyvä miettiä, millä tulokulmilla haluaa tulla nähdyksi, sillä näkyvyydellä on myös kääntöpuolensa niin hyvässä kuin pahassa. 

Näkyvyyteen panostaminen kattaa myös entisten kesätyöntekijöiden sitouttamisen yritykseenne. Pysykää kesätyöntekijöiden mielessä myös kesätyön päättymisen jälkeen, sillä mitä paremmin pysytte heidän tietoisuudessaan, sen todennäköisemmin voitte olla heidän valinta vakituista työpaikkaa heidän etsiessään myöhemmin. Etenkin huipputalentit kannattaa pitää verkostoissanne läpi heidän opiskelujensa ajan, jotta valmistumisen jälkeen olette luonnollinen polku kohti seuraavaa steppiä heidän elämässään. Voisiko tähän olla ratkaisuna esimerkiksi yritysmentori, joka coachaa entisiä kesätyöntekijöitä läpi opiskelujen tai aktiivinen vuorovaikuttaminen sekä avoin keskustelu heidän kanssaan säännöllisin väliajoin? Miksipä ei! 

 

Mieti boxin ulkopuolelta

Miten erottautua kilpailluissa kesätyöntekijärekrytoinneissa? Koska kesätyöntekijöitä rekrytoivat monet muutkin yritykset, kannattaa pohtia, mitä sellaista voisi tehdä, joka kiinnittäisi nuorten huomion ja erottaisi teidät muista yrityksistä. Enää ei siis riitä pelkkä työtehtävän kuvaus, vaan täytyy ajatella laajemmin ja isommin. Voisiko erottautumistekijä olla mentori, joka valmentaisi nuoria koko kesätyön ajan, kesätyöntekijälähettiläät, joille voisi lähettää kysymyksiä työpaikkailmoitusta täyttäessä tai vaikka etu- tai alennuskuponki yrityksenne palveluihin, tuotteisiin tai tapahtumiin, johon olisi oikeutettu haettuaan kyseistä työpaikkaa.

Työhyvinvointi ja työssä viihtyminen ovat yksiä puhutuimpia aiheita nykyajan työelämässä ja myös kesätyöntekijät ovat tulleet yhä tietoisemmiksi näiden merkityksestä kesätyöpaikkaa hakiessaan.

 

Ilmoituksessa voi erottua esimerkiksi lisäämällä aikaisempien työntekijöiden kommentteja kyseisestä kesätyöstä, mahdollisuuden puhelinkeskusteluaikoihin, joissa voi kysyä mitä tahansa mieltä askarruttavaa tulevalta esihenkilöltä tai kertomalla vinkkejä työnhakuun sekä hyvän ilmoituksen ja CV:n tekemiseen. Näin saatte todennäköisesti myös kattavampia hakemuksia, mikä helpottaa myös hakijoiden sopivuuden arviointia kyseiseen positioon.

Työhyvinvointi ja työssä viihtyminen ovat yksiä puhutuimpia aiheita nykyajan työelämässä ja myös kesätyöntekijät ovat tulleet yhä tietoisemmiksi näiden merkityksestä kesätyöpaikkaa hakiessaan. Voisiko vaikkapa ylimääräiset vapaapäivät, wellness hour eli tunti työviikosta hyvinvointia tukevaan toimintaan tai joustava työaika olla kilpailuvalttinne? Harva työntekijä kieltäytyy ylimääräisestä vapaapäivästä tai mahdollisuudesta päättää itse työaikansa, joten jos mahdollista, hyödynnä vastaavia etuja myös kesätyöntekijöitä rekrytoitaessa. Tällaisilla pienillä, mutta merkityksellisillä bonuksilla  ilmoituksenne ja yrityksenne herättää varmasti huomioita ja saa hakijat innostumaan teistä.