Skip to content

Urasivut ovat kuin saari valtameressä. Varmista että saaresi houkuttelee kävijöitä!

Artikkeliin on haastateltu web-sivusuunnittelun asiantuntijoita, jotka ovat toteuttaneet urasivustoja Teamtailorilla, Wordpressillä ja HubSpotilla.

Työelämäsivuilla eli urasivuilla tarkoitetaan verkkosivua tai sivustoa, joka on suunniteltu osaajakohderyhmiä varten, ja usein se on osa yrityksen koko verkkosivustoa. Sivustoa kannattaa lähestyä ikään kuin saarena keskellä valtamerta monen muun saaren joukossa. Tästä artikkelista löydät muutamia esimerkkejä suunnittelemistamme ja toteuttamistamme sivustoista. Toteutamme sekä käyttäjäpolkujen suunnittelun, brändin visuaalisuuden, sisällöt, teknisen toteutuksen ja toiminnallisuudet alustasta riippumatta, mutta tutuimpia meille ovat Teamtailor, Wordpress tai HubSpot CMS. Choicen tiimin tekeminen ei ole sinänsä sidottu teknologiaan, vaan tarjoilemme asiakkaillemme laajaa prosessiosaamista ja syvällistä ymmärrystä hakijan matkasta ja verkkokäyttäytymisestä dataan ja kokemukseemme perustuen.

Tutustu linkeistä asiakkaidemme työelämäsivuihin: 

Verkkosivusto on kuin saari valtameressä

Verkkoivuston voidaan ajatella olevan kuin saari - yksi monien muiden joukossa valtameressä. Sinun saaresi on siis ympyröity toinen toistaan houkuttelevimmilla vaihtoehdoilla, joihin yksittäinen veneilijä tai surffari voi rantautua, mikäli hän tietää paikan tai osaa etsiä sitä kartalta. Saari näyttää kaukaa mereltä katsottuna lähinnä pisteeltä kartalla mutta mitä lähemmästä rantaa tullaan, sitä enemmän yksityiskohtia kasvillisuudesta, asutuksesta, rannan muodoista ja kiinteistä rakenteista alkaa muodostua. Kaukaa katsoessa et ehkä tiedä, asuuko saarella ketään vai onko se autio.

Urasivuston suunnittelun lähtökohtana tulee aina olla, että saarella on elämää ja että saarelle saadaan myös vierailijoita. Tätä varten urasivut tulee teknisesti ja sisällöllisesti toteuttaa niin, että ne myös löytyvät ja houkuttelevat kävijöitä puoleensa. Työnantaja- eli urasivusto tulisi myös löytyä organisaation nettisivujen navigaatiosta sekä footerista, koska niistä sitä useimmiten etsitään. Sivustolle olisi hyvä päästä myös valituilta alasivuilta, kuten esimerkiksi yrityksen esittely- tai tarinasivulta, työkulttuuri ja arvot -alasivulta, yhteystiedoista sekä tietenkin kolmansien osapuolten kuten työpaikkailmoitteluplatformien linkeistä. Sivulle tulisi ohjata kävijöitä toki myös mainonnasta, tapahtumista, hakijaviestinnän sisällöistä ja rekrytoijien materiaaleista. Se mitä tekemistä saareltasi löytyy ja millaisia elämyksiä se tarjoilee sinne saapuneille vierailijoille, onkin jo toisen artikkelin aihe. (Artikkeli jatkuu kuvien jälkeen)

Screenshot 2024-07-06 at 16.53.06

Screenshot 2024-06-21 at 20.21.29

Screenshot 2024-07-06 at 16.51.37

Screenshot 2024-07-06 at 16.54.20

Saarellesi ei eksytä vahingossa - varmista että saaresi on merkitty karttaan ja että sinne on mahdollista rantautua

Yhtä tärkeää kuin millainen urasivun sisältö ja rakenne sekä toiminnallisuudet ovat, on miten urasivulle saadaan vierailijoita sekä mitä sen jälkeen tapahtuu, kun he saapuvat saarellesi esimerkiksi hakukoneesta, maksetusta mainonnasta, orgaanisesta somesta, sisäisten vaikuttajien postauksista, rekrytapahtumien materiaaleista, kumppaneiden sivuilta - ylipäänsä kaikista niistä eri kanavista, joissa osaajia tavoittelette ja puhuttelette. Sivuston tarkoitus on nimensä mukaisesti toimia ikään yrityksen ja organisaation sisältöjen ja materiaalien “kotipesänä” osaajakohderyhmälle ja johdattaa erilaisia kohderyhmiä kohti haluttuja tavoitteita, eli konversioita. Näitä voivat olla työpaikkakirjeen tilaaminen, tietyn työpaikan hakeminen, avoimen hakemuksen jättäminen, oman profiilin tekeminen palveluun, “osaajapooliin” liittyminen tai vaikkapa rekrywebinaariin osallistaminen.

Riippuen yrityksen osaajahankinnan kohderyhmistä, tavoitteista ja nykytilasta, on urasivuilla monta eri tehtävää. Paitsi että sivustolla on keskeinen rooli työnhaussa sillä on aina rooli myös bränditunnettuuden rakentajana.  

Miten rakennat saarellesi vaiheittain toimivan infran ja nähtävyydet?

Talent Attraction, eli osaajien houkuttelu urasivuja hyödyntäen, toimii samanlaisella logiikalla kuin kuluttajamarkkinoinnista tutuksi tullut inbound-markkinointi. Tavoitteena on saada oikeat kohderyhmät ensin huomaamaan ja kiinnostumaan viestistäsi, mistä yleisöt ohjautuvat juuri sinun saarellesi, missä heidät johdatellaan haluttuihin toimiin ja toimenpiteisiin. Eniten näkemämme urasivusuunnittelun virhe on, että sivuston toteutus alkaa ennen selkeää tavoitteiden läpikäyntiä sekä ylätason jatkokehityssuunnitelmaa, joka ottaa kantaa myös sivuston elinkaarikustannuksiin ja ylläpitoon. Joskus sivustohankkeet lähtevät laajenemaan kesken toteutuksen, ja deadlinetkin paukkuvat toiveiden viidakossa. Choicella suosimme jatkuvan kehittämisen mallia, missä sivusta toteutetaan ensin perusversio - eli niin sanottu ensimmäinen julkaisukelpoinen versio - ja sen jälkeen sivustoa kehitetään vaiheittain dataan, käyttäjäkokemukseen ja palautteeseen perustuen. Tällä tavalla voidaan jakaa myös investointeja pidemmälle aikajänteelle.

Osa sivuista on valitettavasti suunniteltu niin, että ne on tehty kerran ja sen jälkeen jatkokehitys on unohtanut muun pakollisen jalkoihin. Saari on siis olemassa, mutta sinne ei löydetä tai siellä ei tapahdu mitään mielenkiintoista. Blogisisältöjä, yhteystietoja ja organisaation tarinaa tulisi päivittää aivan kuten kaupallistakin verkkosivustoa kehitetään.  


Urasivut palvelevat eri kohderyhmiä - varmista, että urasivusi rakenne ja sisältö on kohderyhmillesi looginen

Työnhakijat voidaan luokitella aktiivisesti työnhaussa oleviin ja ei-aktiivisesti työtä etsiviin, mutta työmarkkinoilla kuitenkin saatavilla oleviin osaajiin. On tärkeä muistaa, että urasivusto on usein yrityksesi vieraillun osio koko sivustolla, varsinkin jos olet merkittävä rekrytoija ja teillä on jatkuvia tarpeita. Urasivuja lukevat myös asiakkaanne! Myös media ja journalistit, työelämän eri toimijat, oppilaitokset, ainejärjestöt jne. voivat olla urasivujesi olennaisia kohderyhmiä! Riippuen segmentistä, ihmisillä on erilaiset tavoitteet ja mielenkiinnon kohteet ura- ja työelämäsivustollasi. Tästä syystä urasivun sisältökarttaan ja kävijäpolkujen mäppäykseen kannattaa panostaa suunnitteluvaiheessa, eikä hypätä suoraan toteutukseen.

Keskimäärin urasivujen uudelleen suunnittelu- ja toteutusprojektin kesto riippuu laajuudesta ja olemassa olevista sisällöistä ollen 2- 12 viikkoa. Ensimmäisen julkaisukelpoisen version laajuus sekä asiakkaan aikataulu määrittävät usein eniten aikataulua. 

Myös brändin visuaalisuus ja ilme tulee huomioida sivuston uudistamisessa. Jos kävijäpolkuja ja toiminnallisuuksia ei ole mietitty yksityiskohtaisesti peilaten niitä osaajamatkalla tapahtuviin ja haluttuihin konversioihin, otat urasivuistasi vain osan hyödystä irti. Myös epäselvä tai epärelevantti sisältö on syy poistua sivustolta tai olla sitoutumatta. Yksi haaste on myös, että sinänsä tyylikkäällä ja teknisesti oikein toteutetulla sivustolla on vanhentunutta tietoa mm. tunnusluvuista, yhteystiedoista, palveluista ja tuotteista. Valitettavan usein myös mielenkiintoiset projektit ja asiakkuudet loistava poissaolollaan. 

Autamme mielellämme urasivujesi rakenteen, sisällön ja teknisen ratkaisun löytämisessä tai nykyisen sivustosi parantamisessa ja jatkuvassa kehittämisessä, olipa valintasi moderni rekrytointijärjestelmä kuten Teamtailor tai vaikkapa Worpress tai HubSpot CMS.

👇 Jätä yhteydenottopyyntösi alla olevalla lomakkeella, niin tiimimme laittaa hihat heilumaan viimeistään seuraavana arkipäivänä. Auditoimme maksutta nykyisen sivustosi työmme pohjaksi. 





Ota yhteyttä

Ville-Mikko Korkka

CEO

Tutustu