Skip to content

Tukkukaupan organisaation rekrytointikumppanuus

Kartoitimme tukkukaupan organisaation vetovoima- ja pitovoimatekijät back-office -henkilöstölle sekä rekrytoimme markkinointijohtajan hyödyntäen kompetenssipohjaista haastattelua ja soveltuvuuden arviointia.

Tukkukaupan markkinointitiimin osaamisprofilointi ja johtajarekrytointi

Kansainvälinen tukkukauppa-alan asiakkaamme halusi organisoida markkinointi- ja viestintätiiminsä uudelleen, mikä tarkoitti vastuualuekohtaisen markkinointipäällikkö -tiimin korvaamista yhdellä markkinointijohtaja-roolilla sekä markkinoinnin toteutusorganisaation muotoilua palvelukeskukseksi. Samalla selkeytettiin maakohtaisen markkinoinnin ja group-markkinoinnin rooleja, osaamiskuvauksia ja prosesseja. Toimimme asiakkaamme kumppanina konsultoiden tiimiorganisaation mallia  sekä vastasimme markkinointijohtajan hybridihausta. 

Ennen markkinoinnin johtamisen uudelleen organisointia tehtiin osaamisen kartoitukset sekä yksilö -ja tiimianalyysit koko markkinointitiimille. Markkinointiin oli vuosien aikana kasvanut kymmenen hengen tiimi, mutta sekä tiimiläiset että silloiset markkinointipäälliköt olivat itse sitä mieltä, ettei tekeminen ollut tehokasta eikä siiloutunut johtamisrakenne tukenut hyvinvointia.

Myös kansainvälisen group-markkinoinnin ja maakohtaisen markkinoinnin vastuut ja roolit olivat tiimin jäsenten mielestä epäselvät. Koska johtajuus oli jakautunut kolmelle eri henkilölle, ei B2B-markkinoinnin prosessi eikä yhteistyö myynnin suuntaan ollut läpinäkyvää. Projekteja ja tuotantoja tehtiin, mutta kukin osaajatiimi omissa siiloissa. Yksi oli keskittynyt verkkokaupan kehittämiseen, toinen asiakkuusmarkkinointiin ja CRM-prosessiin ja kolmas hallitsi markkinointiviestintää eri kanavaympäristöissä. 

Kumppani auttoi meitä  ymmärtämään tulevan markkinointitiimimme optimaalisen rakenteen, minkä jälkeen he suosittelivat tiimi- ja yksilötason osaamiskartoituksia koko tiimille. Tämän jälkeen luotiin keskeiset kuvaukset olennaisista markkinointikompetensseista sekä tulevalle johtajalle että uudelleen järjestellylle tiimimme. Tässä yhteydessä osa markkinoinnin tuotantotöistä päätettiin ulkoistaa.  

Konkreettiset lopputulokset:

  • Markkinointikompetenssien määrittely
  • Osaamisprofilointi ja puuttuvan osaamisen tunnistaminen
  • Markkinoinnin johtamismallin uudelleen muotoilu 
  • Markkinointijohtajan hybridirekrytointi 
  • Markkinointiimin ja ulkoisten kumppaneiden vastuiden järjestely 
  • Markkinoinnin ja myynnin tiimien yhteistyön kehittämissuunnitelma pohjaksi uudelle markkinointijohtajalle 

👉 Buukkaa tästä maksuton sparri kanssamme ja autamme teitä markkinointijohtajan tai markkinointisuunnittelijoiden ja -asiantuntijoiden rekrytoinneissa! 

Ota yhteyttä