Timo Avdo, tervetuloa Choicen tiimiin!

Kirjoittanut Päivi Lehtonen | Aug 25, 2024 2:17:00 PM

Iloisena ja nöyränä saamme kertoa positiivisia uutisia tähän viikkoon. Choicen tiimi täydentyy kokeneella ammattilaisella 26.8., kun aiemmin teknologiajätin palveluksessa sekä oman koulutusyrityksensä johdossa toiminut Timo Avdo (Chief Client Officer) aloittaa Choicen asiakashankinnasta ja asiakkuuksien kasvusta vastaavana. Tervetuloa mukaan Timo kehitys- ja kasvumatkalle, jonka keskiössä ovat työnantajakuvaa vahvistavat rekrytointipalvelut.

Lue Timon koko haastattelu alta. 👇👇

Työnantajakuvaa vahvistavia rekrytointipalveluita toteuttava Choice rekrytoi jälleen

Timo keskittyy uusien asiakkuuksien avaamiseen löytämällä heille liiketoimintaa ja kehitystä tukevat rekrytointi- ja henkilöstöpalvelut, jotka toteutetaan aina työnantajakuvaa vahvistavin ja rakentavin menetelmin. Syyskuussa viisi vuotta täyttävän Choice HR Oy:n osaaminen on monipuolisempaa kuin ikinä aiemmin, ja kesän aikana hiotut palveluprosessi ja organisaatiorakenne mahdollistavat tehokkaan ja skaalautuvan mallin myös palveluiden tuotantoon.

Choicen tarjoama on monipuolinen yhdistelmä työnantajakuvaa vahvistavia rekrytointeja ja suorahakuja sekä employer branding -suunnittelu- ja toteutuspalveluita, joten asiakasrajapinnassa toimivalla henkilölle haluttiin olevan myös itsellään laaja kokemusta operatiivisesta HR:stä ja uusien työntekijöiden rekrytoinnista, kertoo Choicen toimitusjohtaja Ville-Mikko Korkka.

Timo Avdo on paitsi kokenut johtaja ja esihenkilö myös LinkedIn:stä tuttu työyhteisöjen ja työelämän eri osa-alueiden puolesta puhuja. Hän on pitänyt kymmeniä työelämän eri osa-alueisiin liittyviä key-note -puheenvuoroja ja valmennuksia mm. johtajuudesta, tarinan voimasta, empatian ja itsemyötätunnon vaikutuksista menestykseen sekä myynnillisen onnistumisen tärkeydestä psykologisen turvallisuuden vahvistajana.

Johtajana Timo on näyttänyt kannustavaa esimerkkiä omalla toiminnallaan, miten työyhteisön jäsenten motivaatioon ja sitouttamiseen voidaan vaikuttaa ihan arkisilla asioilla kuten kannustamalla, välittämällä, rohkaisemalla ja tavoitteelliseen toimintaan panostamalla. Hän on auttanut lukuisia organisaatioita luomaan kestävän pohjan ja konseptin sisäisille vaikuttajaohjelmille sekä valmentanut työyhteisöjä brand ambassador -verkostojen luomisessa. Timon rekrytointi Choicelle vahvistaa luonnollisella tavalla yrityksen koulutus- ja valmennuspalveluita työyhteisöille, sillä Timo on tottunut esiintyjä, puhujavieras ja valmentaja.

Miten sinä ja Choice kohtasitte ja miksi valitsit Choicen?

Olin ollut kuukausia poissa työelämän pyörteistä ja keskittynyt omaan jaksamiseeni sekä fokusoinut suunnitelmaan, mitä haluan tulevaisuuden työelämä ja arjelta. Makasin Italiassa aurinkotuolissa ja tein LinkedIniin päivitystä hymyilyn tärkeydestä, minkä tarkoitus oli lähinnä muistuttaa verkostoani olemassaolostani ja jakaa heille jotain itsestäänselvää, mutta tärkeää. Tuosta hetkestä ei mennyt montaa päivää, kun Choicen Päivi laittoi minulle viestiä LinkedInissä julkaisuni nähtyään. Viestistä kävi ilmi meidän samanhenkisyys ja arvomaailmojen tasapaino. Vaihdettiin muutamia viestejä ja sovittiin tapaaminen avoimin mielin.

Itselläni ei ollut mikään kiire palata työntäyteiseen arkeen, mutta olin avoimesti kertonut olevani valmis palaamaan, kunhan vaan löytäisin itselleni sopivan työympäristön ja tiimin, jotka jakaisivat samat arvot. Helmikuussa 2024 jäädessäni pois työarjesta määrittelemättömälle lomalle, olin jo tehnyt päätöksen palata vasta, kun tuntuu luonnolliselta ja hyvältä. Pidin erityisen tärkeänä tutustua itseeni lisää ja sitä kautta vahvistaa ennen kaikkea itselleni, minkälaisen suunnan valitsisin seuraavaksi. Ympäristöltä kaipasin yhdessä tekemistä, reilua kohtelua, vaikeuksien kautta voittoon tyyppistä ajattelua ja ennen kaikkea energistä ja innostavaa ilmapiiriä. Nämä välittyivät kolmen eri haastattelukierroksen myötä Choicelaisista."

Mitä odotat työltäsi ja missä voit auttaa Choicen asiakkaita?

Odotan ehdottomasti eniten, että pääsen tapaamaan nykyisiä ja tulevia asiakkaitamme, sekä ratkomaan heidän tarpeitaan niin työnantajakuvaa vahvistavien rekrytointien avulla kuin strategisemminkin työnantajamielikuvan kehittämisen osalta. Ymmärrän hyvin organisaation ylätason haasteet osaamisen houkuttelussa ja rekrytoinnissa, ja osaan ratkoa vaikeimpiakin tilanteita ja ongelmia ennakkoluulottomasti, Timo kertoo ja jatkaa:

Olen taustaltani globaalin teknologiajätin jälleenmyynnin johtaja. Olen tehnyt johtaja- ja esihenkilötyötä siis koko 15-vuotisen työuran ajan ja hyvin erilaisten tiimien parissa. Olen poikkeuksellinen ainakin siinä mielessä, että suorittavasta työstä kokemusta löytyy vain muutama vuosi ja suurimman osan työurasta olen toiminut nimenomaan johtavassa operatiivisessa sekä johtavassa strategisessa tasossa olevien kehityskohteiden ja haasteiden parissa"

Timolla on paljon annettavaa nimenomaan liiketoiminnan ja kaupallisten operaatioiden tasolla, joka on suoraan yhteydessä siihen, miten työntekijät kokevat arjen ja miten he sitoutuvat organisaation asiakaslupaukseen, palveluiden tuottamiseen ja asiakaskohtaamiseen ja -viestintään. Olipa kyse henkilöstön hankinnasta, rekrytoinneista tai sitouttamisesta arjen johtamisen ja viestinnän avulla, nämä kaikki tulisi linkittää työntekijäkuvaan. Timon näkemys on, että kaupallista ja työnantajabrändiä ei voi pitää keinotekoisesti irrallaan toisistaan, sillä ne ovat aina vuoropuhelussa - tavalla tai toisella.

Timo uskoo, että hänen aiempi työkokemus tulee auttamaan rekrytointien ja työnantajamielikuvan viestintään liittyvien palveluiden valinnassa ja hyödyntämisessä täysipainoisesti ja koko organisaation leveydeltä. Menestynyt yritys on sellainen, jossa tekijät voivat hyvin ja se halutaan ja uskalletaan viestiä myös ulospäin. Pelkkä ulkoinen markkinointiviestintä ei riitä, vaan aidot vetovoima- ja pitovoimatekijät täytyy tunnistaa, olla valmis myöntämään kehityskohteet ja viestiä rohkeasti houkuttelu- ja kilpailueduista juuri oikeille kohderyhmille. Timo odottaa jo innolla, että hän pääsee keskustelemaan näistä aiheista Choicen nykyisten ja tulevien asiakkaiden kanssa.

Miten näet rekrytoinnin kehittyvän tulevien vuosien aikana työnantajan näkökulmasta tarkasteltuna?

Organisaation näkökulmasta uskon vahvasti siihen, että kun organisaatiossa todella halutaan menestyä työmarkkinoilla, on löydyttävä resursseja, aikaa ja energiaa työnantajamielikuvan totuudenmukaiseen ja jatkuvaan rakentamiseen sekä oman henkilöstön itsevarmuuden kehittämiseen. Tämä näkyy ammatillisena ylpeytenä ja rohkeutena viestiä omista kokemuksista, Timo toteaa ja jatkaa:

Avoimuus vaatii sitoutumista ja kykyä sietää epävarmuutta myös johdossa ja esihenkilötasolla. Jotta tähän tavoitteeseen päästään, yritykset tulevat tarvitsemaan yhä enemmän tukea arjen tasolla toiminnan fasilitoinnissa, systematisoinnissa ja kehittämisessä kokemuksiin ja dataan perustuen. Työntekijän näkökulmasta tarkasteltuna rohkaisen ihan jokaista tutustumaan myynnin perusteisiin, sillä sama kaava toimii mielestäni myös työnhaussa: prospektointi -> arvonluonti  -> luottamuksen rakentaminen -> luottamuksen syventäminen = kestävä yhteistyö ja monipuolinen kumppanuus

Mitä muita terveisiä haluat lähettää Choicen asiakkaille ja verkostolle?

Eräs itselleni tärkeä teoria on: TEE, mikä tarkoittaa: Tunnista - Tunnusta - Työstä. Tämän kaavan noudattaminen on auttanut minua kaikenlaisissa haasteissa, mutta erityisesti myyntityössä, joka on pitkälti ihmissuhdetaitoa. TEE-malli auttaa reflektoimaan omaa toimintaa, jonka myötä oma itsevarmuus kasvaa, mikä  näkyy myös ulospäin ja asiakkaille. Toivottavasti päästään juttelemaan tästäkin lisää yhdessä!

Haluan muistuttaa, että työnantajakuvaa vahvistavien rekrytointien toteuttaminen sekä vaikuttavien Employer Branding -toimenpiteiden ei tarvitse olla aina strateginen ponnistus, vaan vaikutuksia pystytään saamaan jo yksittäisissä rekrytoinneissa, suorahauissa ja ylipäänsä hakijaviestinnässä. Tämä vaatii  toki systematiikkaa ja dataa. Autan pilkkomaan työnantajakuvan kehittämiseen liittyvät eri osavaiheet ja elementit sekä löytämään juuri teille sopivat palvelut tavoitteisiin ja budjetteihin nähden. Palvelumme skaalautuvat organisaation elinkaaren vaiheen ja tarpeen suhteessa satasista tuhansien eurojen arvoisiin palvelukokonaisuuksiin, sillä meidän toimintamallin keskiössä on aina asiakassuhde ja asiakkaan tarpeiden ymmärtäminen. Pystymme auttamaan niin start-uppeja, kaksinumeroisesti laajenevia kasvurakennettaja sekä jo vakiintuneita liiketoimintoja. Choicen tiimiläiset ovat tottuneet toimimaan myös kansainvälisissä ympäristöissä!

Buukkaa tapaaminen Timon kanssa: