Blogi

Kehitämme palvelu- ja tuotantoverkostoamme - tehtävään on nimitetty Joonas Inha (Chief Innovation Officer)

Kirjoittanut miira | Aug 21, 2024 2:32:03 PM

Choice uudelleenorganisoi Employer Branding - suunnittelupalvelunsa ja muovasi työnantajabrändiin liittyvät toteutuspalvelut helpommin skaalautuvaan ja ostettavaan muotoon kesän 2024 aikana. Käytännössä muutoksilla tavoitellaan asiakasjohto- ja projektipäällikkötiimimme vahvistamista sekä muutetaan EB-suunnittelupalveluiden tuotantoa skaalautuvaan muotoon.

Työnantajakuvaa vahvistavia rekrytointipalveluita toteuttava Choice laajentaa ja kehittää tuotantoverkostoaan


Choice muovasi työnantajakuvan markkinointiin ja rekrytointi- ja työelämämarkkinointiin ja -viestintään keskittyvät toteutuspalvelunsa entistä helpommin skaalautuvaan muotoon kesän aikana. Osana kehitystyötä nimitimme Joonas Inhan (Chief Innovation Officer) vetämään suunnittelu- ja tuotantopalveluiden laajentamista sekä kumppaniverkoston kehittämistä. Joonas Inhalla on mittava ura markkinointitoimistoissa ja myös omakohtaista kokemusta HR-päällikön ja HR-johtajan työstä ja siihen liittyvistä monipuolisista tarpeista.

Käytännössä muutoksilla tavoitellaan asiakkuusjohtamisen ja projektipäällikkötason vahvistamista, mikä on keskeistä EB-palvelutuotantomme sujuvuuden kannalta. Suunnittelu- ja asiantuntijatyön ennakointi vaikuttaa tehokkuuteen ja toimitusaikoihin sekä hinnoitteluun. EB-konsultoinnin markkinakysyntä heilahtelee edelleen voimakkaasti kuukausitasolla ja resurssien ennakointi on toisinaan haastavaa. Organisoimalla tietty osa palvelutuotannosta verkostomaisesti ja luottokumppaneita hyödyntäen, pystymme reagoimaan nopeammin asiakkaidemme muuttuviin tarpeisiin. Myös hintajousto lisääntyy samalla.

Olemme käyttäneet strategisia kumppaneita toimintamme tukena yhtiön perustamisesta lähtien, joten uudesta asiasta ei ole sinänsä kyse, kertoo Choicen operatiivinen johtaja Hanna Korpela. 


Asiakkaamme kaipaavat konkreettisia ja mitattavia täsmätoimia juuri nyt, sillä moni strateginen kehityshanke on siirretty tulevaisuuteen. Etenkin työnantajakuvan kehitysbudjetit ovat asiakaskyselyiden mukaan pienentyneet jossain määrin viime vuosina, ja investoinnit on haluttu keskittää käytännöllisiin ja nopeita vaikutuksia tuoviin toteutuksiin. Toisaalta, monella yrityksellä ei ole enää työnantajabrändin kehittämiseen ja strategiseen EB-osaamiseen keskittynyttä inhouse-tiimiä, ja tässä Choice pystyy auttamaan, Joonas kertoo.

 

Olemme kehittäneet monia entistä helpommin hankittavia ja selkeästi hinnoiteltuja tuotanto- ja toteutuspalveluita strategisen ja konsultoivan EB-suunnittelun rinnalle. Monia näistä voi testata ja hyödyntää yksittäisten rekrytointien toteutuksissa. Pystymme tarjoamaan entistä laadukkaampaa datapohjaista analyysia hakijapipelinesta, työntekijäkokemuksesta sekä markkinoinnista. Myös sisällöt, kuten videot, kuvat ja interaktiiviset sovellukset, tuovat välitöntä lisätehoa ja erottuvuutta yksittäisiin haku- ja valintaprosesseihin. Tämän lisäksi niitä voidaan pilotoinnin jälkeen hyödyntää myös strategisemmin työnantajakuvan ja rekrytointiprosessin kehittämisessä.

Olemme jatkokehittäneet myös alusta asti tarjoamaamme kuulunutta EB as a service -palvelumallia, josta löytyy nykyään myös kiinteästi hinnoitellut vaihtoehdot eri kokoisille ja eri elinkaaren vaiheessa oleville organisaatioille. Jatkuvan palvelun mallin yksi konkreettisimmista hyödyistä on, että asiakas pääsee eroon tilaus-toimitus -rumbaan käyttämästään ajasta sekä monen kumppanin laadunvalvonnasta ja informoinnista, mikä näkyy positiivisesti hinnoittelussa ja tekee yhteistyöstä vaivatonta ja ennakoitavaa. Tottakai asiakas voi edelleen hankkia Choicelta koko laajan EB-tarjoamamme palvelut ja osaamisen projekteina, ihan kuten tähänkin asti, Joonas muistuttaa.

 

Choicen eniten toimittamia projekteja ovat olleet:

  • Vetovoima- ja houkuttelutekijöiden analyysit joko yksittäisen rekrytoinnin yhteydessä tai strategisemmin rekrytointiprosessia tukemaan
  • Työnantajan arvolupauksen ja tone-of-voicen määrittely ja selkeyttäminen sekä viestintä
  • Rekrytointi- ja hakijaprosessin kehittämisprojekti
  • Digitaalisen hakijapolun parantaminen
  • Kanava- ja julkaisusuunnitelma olemassa olevien ja uusien sisältöjen hyödyntämiseksi
  • Yksittäisestä artikkelista monikanavaisiksi sisällöiksi -projekti
  • Videopolku -työkalun käyttöönotto ja kehitys hakijoiden sitouttamiseksi ja segmentoimiseksi
    urasivustolla, somekanavissa ja hakijapipelinessä
  • Aktivoivat ja sitouttavat kyselyt, pelit ja testit asiakkaan brändin mukaisesti
  • Ura/verkkosivuston uudelleen suunnittelu
  • Mainoskonseptin suunnittelu ja kampanjoiden toteutus
  • Orgaanisen somen suunnitelma ja toteutukset sekä ylläpito
  • Video-, kuva- ja tekstituotannot monikielisesti ja modulaarisesti eri käyttötarkoituksiin
  • Edellä mainittuihin aiheisiin liittyvät koulutukset ja valmennukset


Kesän aikana toteutettujen muutosten avulla Choice mahdollistaa rekrytoinnin ja työnantajakuvan suunnittelu- ja toteutuspalveluiden osa-alueiden yhteen kytkemisen ja aiempaa paremmat synergiaedut. Lisäksi pystymme kohdistamaan fokusta ideoiden ja innovatiivisten näkemysten tuottamiseen asiakkaillemme.

 

Työnantajakuvapohjaisten rekrytointien toteuttaminen sekä vaikuttavien ja erottuvien Employer Branding -kampanjoiden suunnittelun ei tarvitse olla aina strateginen ponnistus, vaikka sitä onkin tärkeä lähestyä ylätasolta. Choicen palvelumallin avulla yhä useampi organisaatio saa monipuolisen markkinoinnin ja rekrytoinnin osaajien tiimin käyttöönsä fiksulla ja ennakoitavalla hinnoittelulla - ja juuri niitä tarpeita varten, mitkä kulloinkin ovat olennaisia. Palvelumme skaalautuu kasvun ja tarpeen suhteessa satasista tuhansien eurojen arvoisiin palvelukokonaisuuksiin kuukausitasolla, kiteyttää Choicen toimitusjohtaja Ville-Mikko Korkka.