Skip to content

Mitä Employer Branding on? Yleisimmät kysymykset ja vastaukset - Osa 2.

Onko Employer Branding markkinointia? Kärjistettynä – markkinointi on jäävuoren huippu työnantajakuvatyössä. Se on työnantajakuvatyön olennainen osuus, mutta ei itseisarvo.

Onko Employer Branding markkinointia?

Kärjistettynä – markkinointi on jäävuoren huippu työnantajakuvatyössä. Se on työnantajakuvatyön olennainen osuus, mutta ei itseisarvo. Silloin kun yrityksen todellinen nykytila on kartoitettu, erottautumis- ja vetovoimatekijät kiteytetty ja osaajia osallistettu prosessiin, voidaan lähteä välittämään viestiä ja vuorovaikuttamaan haluttujen kohderyhmien kanssa markkinoinnin keinoin. Pelkkä markkinointi ei kuitenkaan on riittävä ratkaisu ja huonoimmillaan ainoana toimenpiteenä tekee hallaa yrityksen työnanajakuvalle, jos sisäinen työntekijäkokemus ei ole linjassa ulkoisen markkinoinnin kanssa. 

1. Onko Employer Branding viestintää palkasta ja työsuhde-eduista?

Kyllä ja ei. Jos yritykselläsi on kattavat ja erottuvat edut, niistä kannattaa kyllä kertoa esimerkiksi urasivuilla. Kokonaiskuvassa työsuhde-etujen listaus on murto-osa työnantajakuvatyötä, ja merkitykseltään osaajalle hyvin pieni. Edut saattavat tukea osaajan lopullista päätöksentekoa, mutta niiden arvo yritysten työnantajamielikuvalle on minimaalinen.

Screenshot 2024-07-25 at 22.25.41

2. Millä toimialoilla Employer Branding on yrityksille ajankohtaista?

Lyhyt vastaus: kaikilla. Tekeekö kilpailijasi jo työnantajakuvatyötä? Älä toki jää kelkasta. Haluatko olla pioneeri ja erottautua kilpailijoista? Aloita työnantajakuvatyö, ja erotut eduksesi. Työnantajakuvatyötä tehdään niin asiantuntija-, toimihenkilö- kuin työntekijäaloilla, ja se on nostanut suosiotaan yksityisen sektorin lisäksi myös julkisella puolella. On siis vain ajan kysymys, että työnantajakuvatyö on organisaatioissa itestäänselvyys, jonka myötä sen taso ja kilpailu vain kasvaa.

3. Onko Employer Branding kallista?

Työnantajakuvatyön hintalappu riippuu tavoitteista. Mikäli pyritään ratkaisemaan isoja ongelmia, tarvitaan usein ulkopuolista apua, aikaa ja resursseja. Jos taas asiat ovat kunnossa, pelkkä asioiden viestiminen ulospäin ei vaadi kasapäin työtunteja. Tärkeintä ei pitäisi olla kustannus, vaan asioiden merkitys. Kustannukset ovat toki realiteetti, joka tulee ottaa huomioon. Väitämme silti, että usein työntekijäkokemukseen ja työnantajakuvaan panostamatta jättäminen tulee pitkällä aikavälillä kalliimmaksi kuin vaikuttaa oikeisiin asioihin ajoissa.

4. Kuinka pitkiä Employer Brand -projektit yleensä ovat?

Employer Brand on kuin hampaiden harjaus – se on pieniä tekoja säännöllisesti. Vain siten saat jatkuvia tuloksia. Projektit auttavat organisaatioita kirkastamaan yrityksen vetovoima- ja kilpailutekijät, laatimaan strategioita mielikuvien luomiseen tai parantamiseen, mittaamaan työntekijäkokemusta tai osallistamaan heitä esimerkiksi suunnitteluun, mutta itse työ tapahtuu pitkäjänteisesti ja on jatkuvaa kehitystä. Ihan kuin yrityksen muutkin liiketoimet, työnantajakuvatyötä ei voi tehdä kertaluontoisesti. Me Choicella autamme sekä projekteissa että jatkuvissa asiakkuuksissa.

5. Millaista on hyvä Employer Branding -työ?

Viimeinen kysymys on lempiaiheemme. Millainen on hyvä sää? Riippuu täysin siitä, keneltä kysyy. Työnantajakuva on subjektiivinen, eli sen arvo riippuu kohderyhmästä ja kokemuksesta. Tässä tapauksessa oikeaa kohderyhmää edustaa organisaation omat osaajat sekä sen ihanne osaajaprofiili. Vahva työnantajabrändi on mielikuva, joka kiinnostaa oikeita, yritykselle parhaita osaajia, motivoi nykyisiä työntekijöitä, ja on tunnettu oikeissa kohderyhmissä. “Hyvää” työnantajabrändiä ei luoda markkinointitoimistossa, vaan luodaan ja kehitetään osallistamalla organisaation omia osaajia. “Hyvä” työnantajabrändi on aito viesti organisaation työntekijäkokemuksesta.

Mikäli kaipaat apua työnantajakuvatyöhön, sen suunnitteluun tai kehittämiseen – älä epäröi ottaa meihin yhteyttä. Choicella on moniammatillinen tiimi ja vankkaa kokemusta niin rekrytoinneista kuin työnantajakuvatyöstä, ja aito halu auttaa asiakkaitamme!

Varaa tapaaminen asiantuntijamme kanssa ja sparrataan lisää yhdessä sitoumuksella! 

Ota yhteyttä

Päivi Lehtonen

Päivi Lehtonen

Päivi Lehtonen on vaikuttanut työelämässä ja yrittäjänä yli 20 vuotta markkinointi-, myynninedistämis-, HR- ja luovalla alalla. Hän on toteuttanut yli 500 toimihenkilö- ja asiantuntijarekrytointia ja / tai suorahakua uransa aikana sekä rekrytoinut, kouluttanut ja sitouttanut yli 1000 ihmistä myynnin kenttäorganisaatioon 14 kaupungissa. Päivi on myös pätevöitynyt henkilöarvioija ja myös useamman kerran palkittu osaamisestaan.

LinkedInissä

Varaa tapaaminen