Skip to content

Essi Salonen etsii punaiset langat ja muotoilee ne kiinnostavaan muotoon Employer Branding suunnittelijan roolissa Choicella

Kerro hieman itsestäsi ja taustastasi? Valmistuin reilu pari vuotta sitten Tampereen yliopiston viestinnän linjalta filosofian maisteriksi. Lopputyötä tehdessäni perehdyin tarkemmin […]

Kerro hieman itsestäsi ja taustastasi?

Valmistuin reilu pari vuotta sitten Tampereen yliopiston viestinnän linjalta filosofian maisteriksi. Lopputyötä tehdessäni perehdyin tarkemmin työantajamielikuvaan ja sen kehittämiseen. Havaitsin, että työnantajamielikuva nähdään liian usein ulkoapäin rakennettuna ja arjesta irrallisena prosessina. Vaikka päädyin valmistumisen jälkeen perinteisempiin viestintätehtäviin, kiinnostus työnantajabrändäystä kohtaan ei koskaan kadonnut. 

 

 

”Vaikka päädyin valmistumisen jälkeen perinteisempiin viestintätehtäviin, kiinnostus työnantajabrändäystä kohtaan ei koskaan kadonnut.”

 

Miten sinä ja Choice kohtasitte?

Hieman ennen valmistumistani aloitin työt viestintä- ja vuorovaikutustoimisto Voimistossa, jossa olen saanut kasvaa monipuoliseksi viestinnän asiantuntijaksi. Noin vuosi sitten Voimisto ja Choice aloittivat yhteistyön EB-projektien osalta. Olin monessa projektissa mukana, ja vuoden 2022 vaihteessa Choicen ja Voimiston yhteistyö laajeni entisestään. Omalle kohdalleni tämä tarkoitti Choicen EB suunnittelijan rooliin hyppäämistä.

Millaisia oppeja ja osaamista tuot Choicelle?

Omaa vahvuusalaani on oleellisen ja kiinnostavan tiedon etsiminen ja sanoittaminen. Oli kyse sitten kirjallisesta aineistosta, haastattelusta tai keskustelusta, pystyn poimimaan merkittävimmät huomiot ja pukemaan ne kiinnostavaan muotoon. Kiinnostun helposti erilaisista toimialoista ja teen aina taustatyöt huolella. Olen hyvin kehitysmyönteinen ja mietin mielelläni aina, että miten asiat voitaisiin tehdä paremmin ja tehokkaammin.

 

Miksi yritysten kannattaa panostaa hakijakokemukseen ja rekrytointimarkkinointiin?

Nykypäivän monipuolistuvalla viestintäkentällä pelkkä rekrytointi-ilmoitus katoaa hyvin nopeasti massaan. Varsinkin huippuosaajille vaihtoehtoja on olemassa hyvin paljon, joten on hyvin epätodennäköistä, että pelkällä hakuilmoituksella voitaisiin vakuuttaa hakija. Rekrytointimarkkinoinnilla voidaan herättää hakijan kiinnostus, mutta usein hakuprosessi ja hakijakokemus ovat merkittävässä roolissa päätöksen tekemiseen. Jokainen hakija tulisi myös nähdä potentiaalisena brändilähettiläänä – hyvä hakijakokemus lisää todennäköisyyttä suositteluille ja positiiviselle puskaradiolle.

 

”Nykypäivän monipuolistuvalla viestintäkentällä pelkkä rekrytointi-ilmoitus katoaa hyvin nopeasti massaan.”

Miten näet rekrytointialan kehittyvän tulevaisuudessa?

Rekrytointiala on jo nyt muuttunut todella paljon. Rekrytoija ei voi enää ajatella asiakkaakseen vain rekrytoivaa organisaatiota, vaan hakijat ovat vähintään yhtä tärkeä asiakaskohderyhmä. Tämä on otettava huomioon kaikessa tekemisessä. Työnantajien on tärkeää miettiä omaa työnantajamainettaan ja omaa houkuttelevuuttaan työnantajana.

 

Miten taipaleesi Choicella on sujunut?

Olen tavallaan ollut Choicen projekteissa mukana jo aika pitkään, mutta hypättyäni vuoden vaihteessa virallisesti osaksi tiimiä olen päässyt paremmin tutustumaan choicelaisiin myös ihmisinä. Choicella on erittäin lämmin työyhteisö, johon on ollut helppo päästä mukaan. Työt itsessään ovat rullanneet hyvin jo tutuksi tulleella rutiinilla.

 

”Choicella on erittäin lämmin työyhteisö, johon on ollut helppo päästä mukaan.”

Mitä teet vapaa-ajallasi?

Olen vapaa-ajallani aika aktiivinen enkä viihdy kauaa paikoillani. Pelaan futsalia PJK:ssa, lenkkeilen ja käyn kuntosalilla. Lisäksi matkustelen miesten futsalmaajoukkueen mukana tiedottajan roolissa. Kesäisin tykkään kaikenlaisista kesäaktiviteeteista suppailusta beachvolleyhin ja mökkeilyyn.

(Kuvaaja: Heini Lehtipuu)

Ota yhteyttä