27.04.2022
![](https://www.choicehr.fi/hubfs/Imported_Blog_Media/Recover202229-1-1200x800-1.jpg)
Redo-konsernin muissakin maissa on herätty benchmarkkaamaan Suomen työnantajakuvatyötä
Redon (ent. Recover) ja Choicen yhteistyö alkoi joulukuussa 2020. Redo etsi alun perin rekrytointikumppania, mutta löysi Talent Attraction -palvelut ja Employer Brandingin yhdistävän Choicen.
Konsernin muissa maissa on herätty benchmarkkaamaan Suomen työnantajakuvan kehittämistä
Redon (entinen Recover Nordic Finland) ja Choicen yhteistyö alkoi joulukuussa 2020, kun heille tuli tarve löytää uusia osaajia kasvunsa tueksi. Redo lähti etsimään rekrytointikumppania, mutta löysi kokonaisvaltaisen työelämäkumppanin, Choicen.
Kokonaisvaltaisena työnantajamielikuva-, rekrytointi- ja työyhteisön kehittämiskumppanina Choice pystyi auttamaan Redoa niin sisäisessä identiteetin kehittämisprojektissa, työnantajabrändistrategian luonnissa ja rekrytointimarkkinoinnissa. Lisäksi Choice toteutti suorahakua ja rekrytointeja inhouse-palvelumallilla Redon bränditunnettuutta jatkuvasti vahvistaen. Artikkelia varten haastattelimme toimitusjohtaja Antti Kirjavaista, joka on ollut alusta asti työnantajakuvan kehittämisen moottori ja mahdollista.
Yhteistyömme alussa Choicen asiantuntija oivallutti meitä, että ulkoisen työnantajakuvan kehittämisen tulee alkaa yhtiön sisältä, sillä kulttuuri, johtaminen ja yhtiön tapa toimia joko edistävät tai ehkäisevät rekrytointien onnistumista. Choicelta tehtiin heti selväksi, että mitä paremmin aluejohto ja esihenkilöt saadaan sitoutettua mukaan yhteiseen tavoitteeseen, sitä varmemmin onnistumme jatkossa rekrytoinneissa ja työnantajakuvan rakentamisessa.
Antti Kirjavainen, CEO
![](https://www.choicehr.fi/hubfs/Imported_Blog_Media/220223-Recover-283-900x1200-1.jpg)
Yhteistyömme on ollut erittäin onnistunutta, sillä myös konsernin muissa maissa on herätty bechmarkkaamaan Suomessa tapahtuvaa työnantajakuvan kehittämistä.
One Recover - yhteinen tarinamme
Choicen tiimi auttoi asiakasta konseptoimaan sisäisen kehittämishankkeen niin sisällöllisesti kuin viestinnällisesti. Konseptiksi muodostui ”One Recover - yhteinen tarinamme". Tämän tarinan muotoiluun osallistettiin henkilöstöryhmät toimistolta kentälle. Työskentely tapahtui fasilitoituina pienryhmä työpajoina. Nykyään Recover tunnetaan Suomessakin nimellä Redo Oy, mutta sama strategia on kantanut läpi viime vuodet.
Konkreettisia lopputuloksia yhteistyön aikana:
- arvo- ja kulttuurimateriaalit toimistoille
- työkulttuuria avaavat perehdytysmateriaalit
- työkulttuurin ja One Recover -hankkeen jalkautusohjelma
- sisäiset tapahtumat henkilöstölle
- esihenkilöiden ja johtoryhmän sparraaminen
- pulse/emotional experience -mittaukset
"One Recover -hanke konkretisoi yhtiömme muutosmatkan ja oli vaivaton viestiä niin johdolle kuin koko Suomen laajuiselle organisaatiollemme, mutta myös konsernijohtoon Ruotsiin. Lopputuloksena syntynyt työkulttuurin käsikirja taas oli erittäin konkreettinen kehys tulevalle työnantajamielikuvatyölle, joka alkoi sisäisen identiteettiprojektin loppuvaiheessa ja on osa jatkuvaa yhteistyötämme tälläkin hetkellä", Kirjavainen avaa työnantajakuvan kehittämiseen liittyvää yhteistyötä ja sen etenemistä.
![](https://www.choicehr.fi/hubfs/Imported_Blog_Media/Recover202229-1-1200x800-1.jpg)
Työkulttuuria muotoillaan osaajaymmärrykseen perustuen
Yhtiöllä on sydän, sielu, kulttuuri ja arvomaailma olipa sitä systemaattisesti johdettu ja viestitty tai ei. Redolla yhtiön johto oli todella sitoutunut muutosmatkaan ja ymmärsi, että yhtiön menestykseen vaikuttaa olennaisesti nykyisten ja tulevien osaajien kyvykkyys, luottamuksen ilmapiiri ja vuorovaikutus. Identiteettihankkeella haluttiin tukea kaikkia näitä näkökulmia ja jokainen teema läpikäytiin Choicen ammattilaisten fasilitoimien työpajojen sisällöissä. Redolaisten omakohtaiset kokemukset ja tarinat toimivat työpajatyöskentelyn selkärankana sen jälkeen, kun tavoitteet ja raamit oli ensin työstetty johtoryhmän kanssa.
Myös asiakkaiden palaute on ollut kannustavaa. Kun asiakkaat ovat huomanneet sisäisen ja ulkoisen muutoksen, voimme luottaa siihen, että näin on todella tapahtunut. Parasta palautetta onnistumisesta on juuri nämä konkreettiset, todennetut muutokset arjessa.
![](https://www.choicehr.fi/hubfs/Imported_Blog_Media/Recover202222-1200x800-1.jpg)
Identiteettityöstä kohdennettuun työnantajamarkkinointiin ja rekrytointiin
Vaikka sisäinen kulttuuri- ja identiteettityö vaatii jatkuvaa iteroimista, tällä hetkellä Redossa keskitytään myös uusien rekrytointien toteuttamiseen. Sisäisen ja ulkoisen työnantajakuvan kehittäminen tapahtuukin käsi kädessä. Tällä hetkellä yhtiössä keskitytään työnantajamielikuvatyön lisäksi työntekijäkokemukseen sekä osaajien sitouttamiseen monikanavaisen viestinnän keinoin. Kaikki tapahtuu Redon omissa markkinointikanavissa ja rekrytointijärjestelmässä.
Vaikka ulkoinen työelämäkumppani on merkittävä investointi, lähestyn asiaa niin, että kuinka iso kustannus olisikaan jättää kriittiset asiat tekemättä?
Antti Kirjavainen, CEO
Kumppanuus perustuu pitkäjänteiseen yhteistyöhön
Choicen palvelulupaus on, että olemme kumppani, joka vahvistaa asiakkaansa työnantaja-arvoa. Jotta työnantaja-arvoa voidaan vahvistaa, tulee Choicen olla todella sisällä asiakkaansa liiketoiminnassa, kasvutarpeissa, toimialassa, kulttuurisessa tavassa toimia sekä ymmärtää yritykselle tärkeitä osaajakohderyhmiä. Redon kanssa sopiva kumppanuus tarkoittaa keskittämistä ja sen tuomia hyötyjä ajansäästön, substanssiosaamisen ja kustannusten osalta.
Vaikka työelämäkumppanin palvelut ovat meille merkittävä investointi taloudellisessa mielessä tarkasteltuna, lähestyn asiaa niin, että kuinka iso kustannus olisikaan jättää nämä kriittiset asiat tekemättä tai huomioida ne vain osittain? Sille vasta hintaa tuleekin, ettei panostaisi työyhteisön kehittämiseen, kannustavaan kulttuuriin ja hakijaystävälliseen rekrytointiin.
Antti Kirjavainen, CEO
Choice on pystynyt osoittamaan redolaisille yhteistyömme hyödyt myös numeerisesti, joten yhteistyö on ollut strateginen valinta.
Odotan innolla tulevia luovia lähestymistapoja, miten houkuttelemme ja sitoutamme jatkossakin parhaat osaajat ja kasvatamme jatkuvasti työnantaja-arvoamme kilpaillussa työmarkkinassa. Choice on meidän ensisijainen kumppanimme työelämäpalveluissa, ja yhteistyömme on kaikin puolin innostavaa ja tuloksellista.
Keskeinen teema yhteistyön aikana on ollut, miten nykyiset redolaiset ovat tärkeä osa sitä mielikuvaa, mikä Redosta muodostetaan kun osaajat vertailevat Redota ja muita alan yrityksiä työmarkkinoilla.
Otimme askeleen taaksepäin alkuperäiseen suunnitelmaamme peilaten ja aloitimme ulkoisen työnantajakuvakampanjoinnin sijaan sisäisen kulttuurin kiteytys- ja viestintäprojektin ensin. Olimmehan hetki sitten käyneet läpi useamman yrityksen yhteenliittämisprosessin, joten kriittiseksi kysymykseksi nousi, miten eri yhtiöistä Redolaisiksi muuntautuneet työntekijämme kokivat Redolaisuuden ja kuinka he olivat sitoutuneet toimimaan Redon työkulttuuria ja arvoja todeksi eläen. Tämän rinnalla alkoi sitten ulkoisten toimenpiteiden kehittäminen!