Talenom lähti yhteistyöhön Choicen kanssa löytääkseen potentiaaliset osaajat tiiminsä. Talenom tarvitsi kumppania avuksi, sillä perinteisten rekrytointityökalujen vaikuttavuus ei ollut riittävä verrattuna siihen, millaista kasvua yhtiössä haettiin. Työhakemuksia tuli riittävästi, mutta aidosti potentiaalisten osaajien osuus oli liian matala. Artikkelia varten haastattelimme Talenomin Human Resources Specialistia Elise Wuokkoa.
Kumppanuus Talenomin kanssa alkoi taktisella yhteistyöllä ja Choice kampanjoita myynnin rekrytointien tueksi. Myöhemmin yhteistyö laajeni systemaattisempaan ja kokonaisvaltaisempaan Employer Branding (EB) -kehittämiseen, jonka tarkoituksena on houkutella potentiaaliset osaajat ja vahvistaa Talenomin työnantajamielikuvaa sekä viestiä siitä monikanavaisen markkinoinnin keinoin. Tärkeän pohjan tarjosi yhdenmukainen EB-konsepti.
Choice toteutti Talenomille mm. EB-konseptin, määritteli kilpailuedut sekä houkuttelutekijät ja uudisti yrityksen urasivut. Tällä hetkellä yhteistyö koostuu rekrytointien tukemisesta taktisen rekrytointimarkkinoinnin keinoin sekä systemaattisesta työnantajamielikuvan kehittämisestä sisällöntuotannon ja digimarkkinoinnin avulla. Jatkuvassa yhteistyössä dataa kertyy jokaisesta kampanjasta ja toteutuksesta, mikä auttaa tekemään fiksua päätöksiä myös jatkotoimista.
Yhteistyömme avulla Talenomin urasivujen vierailut ja hakijamäärät ovat kasvaneet selkeästi, Talenomin tunnettuus työnantajana on lisääntynyt. Rekrytointipäätöksiä onkin tehty jo valtava määrä. Myös rekrytoinnin läpimenoaika on nopeutunut ja Talenomin on päässyt palkkauspäätöksiin asti nopeasti. Tämä johtuu siitä, että oikeat osaajat on löydetty ja tavoitettu yksinkertaisesti nopeammin, kun Talenomin työpaikkailmoitukset ja EB-sisällöt ovat saaneet enemmän näkyvyyttä.
Urasivut ovat uusittu ja ne ovat havainnolliset ja selkeät. Ne kiinnostavat ja kuvaavat ennen kaikkea talenomilaisuutta. Hakijoilta ja nykyisiltä työntekijöiltä on tullut positiivista palautetta myös rekrytointimainoksista, ja hakemuksia on saatu nimenomaan kiinnostavan mainonnan sisällön ansiosta. Ja mikä parasta, hakijat ovat olleet myös potentiaalisia ja soveltuvia. On hienoa, että Talenom on ihmisten mielessä myös työnantajana, mikä kertoo siitä, että olemme onnistuneet tavoittamaan ja houkuttelemaan oikeat osaajakohderyhmät markkinoinnin ja viestinnän keinoin sekä myös puhuttelemaan heitä sopivin kärkiviestein.
Minulle on tullut olo, että näkemykseni ja mielipiteeni ovat tärkeitä Choicelle ja ne on aina otettu huomioon.
Talenomin ja Choicen välinen työskentely on ollut vaivatonta ja mukavaa. Choicelta on koettu saatavan aidosti apua ongelmiin eikä kertaakaan ole pitänyt miettiä, voiko jotain kysyä. Kysymyksiin on myös vastattu asiantuntevasti ja ystävällisesti sekä erittäin nopeasti. Talenomin tiimiläisille on tullut olo, että heidän näkemyksensä ja mielipiteensä ovat tärkeitä ja ne otetaan myös huomioon. Choice kuitenkin kertoo rohkeasti myös oman näkemyksensä sekä suosittelee toimia.
Yhteistyössä Choicen kanssa pidän erityisesti siitä, että työskentely on joustavaa ja räätälöity juuri meille sopivaksi, ja että Choicen tyyli johtaa yhteistyötä on selkeää, avointa ja keskustelevaa. Choice on onnistunut osoittamaan tulokset aina dataan nojaten ja sen perusteella on tehty havaintoja, johtopäätöksiä sekä määritetty tulevia toimenpiteitä. Datan avulla yhteistyömme on läpinäkyvää myös minun näkökulmastani.
Talenomin ja Choicen tiimit löysivät heti alussa yhteisen tavan kommunikoida, mikä tuo selkeyttä ja tehokkuutta työskentelyyn. Palaverit ovat hyvänhenkisiä ja keskinäinen positiivinen naljailu kertoo molemminpuolisesta luottamuksesta.
Yhteistyömme kautta olen vakuuttunut siitä, että työnantajamielikuvaan kannattaa ja tulee panostaa.
Elise Wuokko
Choicesta on kasvanut kumppani ja sparrikaveri monenlaiseen ajatusten vaihtoon Talenomin tiimin eri tarpeissa. Talenom on kokenut saavansa Choicelta "kuin kollegan tukea" tärkeiden asioiden ja päätösten pallottelussa sekä rekrytointiin että työnantajakuvaan liittyen. Talenomin tiimi on oppinut yhteistyön aikana paljon Choicen asiantuntijoilta rekrytointiin ja markkinointiin liittyviä näkökulmia, tekemisen tapoja ja työkaluja. Etenkin sosiaalisen median kanavien käyttö on tehostunut ja monipuolistunut merkittävästi. Yhteistyön kautta Talenomilaiset ovat vakuuttuneet siitä, että työnantajakuvaan kannattaa ja tulee panostaa!
Suosittelen Choicea etenkin heille, joille rekrytoinnit ja osaajien houkuttelu ovat yhden ihmisen vastuulla! Choicesta saatte kumppanin myös ajatusten vaihtoon ja heiltä pääsee samalla oppimaan. Suosittelen Choicea yrityksille, joille yhteistyön joustavuus on tärkeää ja jotka kaipaavat rekrytointien vauhdittamiseen dataa, mutta sen tuottaminen itse olisi liian työlästä tai hintavaa.
Elise Wuokko